Doble focus estès

La UPV participa, al costat de la UV i l'Hospital La Fe, en el desenvolupament d'un nou tipus de lent que millora la visió en un major rang de distància

[ 11/10/2018 ]

Un equip d'investigació format per oftalmòlegs de l'Hospital La Fe i investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de València (UV) ha desenvolupat un nou tipus de lent intraocular que millora la visió en un major rang de distància.

El nou disseny introdueix un nou concepte de lent de doble focus estès, que permet un major rang de distàncies de visió nítida que les lents intraoculars bifocals convencionals.

Aquest projecte d'investigació ha sigut publicat en la prestigiosa revista científica PLOSone. A més, la lent ha sigut provada de manera experimental.

Lents multifocals intraoculars

Moltes de les lents utilitzades en les operacions de cataractes per a substituir la lent ennuvolada de l'ull són bifocals, cosa que millora la visió dels pacients a llarga i curta distància.

No obstant això, el rendiment de la visió en distàncies intermèdies descendeix. Així, els pacients operats als quals se'ls ha introduït una lent que supleix el cristal·lí continuen depenent de les ulleres per a desenvolupar tasques diàries que requereixen visió a distància mitjana, com ara treballar amb ordinadors o cuinar.

Per a pal·liar aquesta necessitat, la nova lent té un disseny híbrid refractiu-difractiu, amb una distribució fractal de zones anulars que genera una sèrie de focus secundaris al voltant dels dos focus principals de la lent (lluny i prop).

Aquests focus secundaris ofereixen un major rang de distàncies de visió nítida que les lents intraoculars bifocals convencionals, i així milloren la visió a diverses distàncies dels pacients.

D'aquesta manera, els pacients operats de cataractes als quals s'haja d'introduir una lent que suplisca el cristal·lí obtindrien una clara millora a diverses distàncies de visió i, d'aquesta manera, no dependrien de les ulleres per a desenvolupar activitats diàries.

Assaig experimental

Aquesta lent ha sigut testada in vitro a través de simulacions numèriques realitzades per l'equip del professor Juan Monsoriu, de la UPV. Aquestes proves han sigut posteriorment verificades de manera experimental en un banc òptic amb un model d'ull artificial de la UV, per l'equip del professor Walter Furlan.

Posteriorment, els doctors Salvador García Delpech, de l'Àrea de Cirurgia Refractiva i Còrnia de l'Hospital La Fe, i la doctora Patricia Udaondo, de l'Àrea de Retina Quirúrgica i metgessa del Servei d'Oftalmologia, han avaluat la utilitat real de la lent dissenyada.

Després d'això, García Delpech ha conclòs que es tracta d'un projecte teòric amb una clara implicació pràctica per a millorar la vida de les persones i, a més, realment viable.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC