Reg deficitari controlat

La UPV participa en una recerca que demostra que el RDC contribueix a millorar tant el sabor com a valor funcional de la tomaca

[ 16/04/2018 ]

Regar les tomaques amb menys aigua una vegada els fruits ja han quallat ajuda a augmentar el seu valor funcional i millora el seu sabor. Aquesta és la principal conclusió d'un estudi desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat Jaume I (UJI) de Castelló, l'Institut Navarro de Tecnologies i Infraestructures Agroalimentàries (INTIA S.A.) i el Centre de Recerques Científiques i Tecnològiques d'Extremadura (CICYTEX).

L'estudi, parcialment finançat per l'INIA i els fons FEDER, ha sigut publicat en la revista Food Chemistry.

Valor funcional dels aliments

En l'actualitat, els consumidors presten cada vegada més atenció al valor funcional dels aliments, és a dir, a la seua capacitat per a prevenir el desenvolupament de malalties o contribuir a una bona salut en general.

Jaime Cebolla, investigador de l'Institut Universitari de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV) de la UPV, afirma que, "en la tomaca, aquest valor funcional ve condicionat especialment pel contingut en carotenoides (betacarotè i licopè), àcid L-ascòrbic (vitamina C) i polifenols. Aquests compostos ajuden a prevenir determinats tipus de càncer i malalties cardiovasculars".

En aquest estudi, els investigadors van avaluar l'impacte i l'eficàcia d'un reg deficitari controlat (RDC) per a augmentar el valor funcional de la tomaca. Raúl Martí, investigador també del COMAV-UPV, explica que "es tractava de restringir el reg una vegada els fruits ja han quallat, amb l'objectiu de reduir l'ús d'un recurs cada vegada més escàs com és l'aigua, millorant alhora el seu sabor", apunta .

Important interacció genotip ambient

L'estudi conclou que el reg deficitari controlat no augmenta el contingut en carotenoides, però sí de determinats polifenols i de l'àcid L-ascòrbic. "No obstant açò", matisa Miguel Leiva (COMAV-UPV), "hi ha una important interacció genotip ambient. És a dir, la resposta de cada varietat canvia en funció de l'ambient de cultiu. En aquest cas, es van avaluar les respostes en dues de les principals zones productores de tomaca d'indústria: Extremadura i Navarra".

Per a optimitzar el valor funcional, els investigadors conclouen que és fonamental seleccionar les varietats i zones de cultiu que maximitzen l'acumulació d'aquest tipus de compostos: polifenols i àcid L-ascòrbic.

Referent a açò, Salvador Roselló. de la Universitat Jaume I, indica que "l'ús de varietats amb alt licopè permet augmentar no solament els continguts en carotenoides, sinó també en polifenols i àcid L-ascòrbic, per la qual cosa representen el material idoni per al desenvolupament de productes processats d'alt valor afegit".

Ajuda a la prevenció de malalties degeneratives

Pel que fa a l'RDC, els investigadors destaquen que el seu ús permet, en determinades zones, augmentar el valor funcional. A més, estudis previs constaten com augmenta el contingut en sucres i àcids i volàtils relacionats amb el sabor de la tomaca.

"L'ús combinat de varietats d?alt licopè, el seu cultiu en zones més favorables i l'RDC, pot contribuir a obtenir productes amb elevat valor funcional, que ens ajudaran a prevenir malalties degeneratives", conclou Jaime Cebolla.

Aquests resultats s'emmarquen dins del projecte "Optimització de la qualitat organoléptica i funcional de la tomaca d'indústria. Selecció de genotips i tècniques de cultiu respectuoses amb el medi ambient".

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera