Pèptids encapsulats

L'IDM de la UPV, junt amb l'IBV i el CIBER-BBN, desenvolupen un nou sistema per a provocar la mort de les cèl·lules cancerígenes

[ 13/04/2018 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), l'Institut de Biomedicina de València-CSIC (IBV) i el Consorci Centre d'Investigació Biomèdica en Xarxa de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN) ha desenvolupat, a escala de laboratori, un nou sistema per a provocar la mort cel·lular de les cèl·lules cancerígenes.

Es tracta de nanocàpsules carregades amb un pèptid -petita cadena d'aminoàcids- que s'alliberaria de forma controlada per a generar així l'apoptosi de les cèl·lules afectades.

Ramón Martínez Máñez, director de l'Institut Interuniversitari de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM-UPV), i director científic del CIBER-BBN, assenyala que, "fins al moment, hem treballat amb models cel·lulars i els resultats obtinguts són prometedors".

L'encapsulació del pèptid, principal novetat

La principal novetat del treball desenvolupat pel personal investigador de la UPV, l'IBV i el CIBER-BBN és l'encapsulació del pèptid. Segons explica Martínez Máñez, el problema actual de l'ús d'aquestes molècules en teràpies clíniques és el seu alt índex de degradació i la seua baixa biodisponibilitat. De fet, un gran nombre de productes terapèutics peptídics no obtenen aprovació per agències reguladores a causa d'aquestes limitacions.

Jerónimo Bravo, investigador de l'IBV, explica el procés: "El plasma sanguini alberga més de 120 proteïnes, entre les quals es troben nombrosos enzims que degraden les molècules. L'encapsulació de pèptids en partícules de sílice mesoporosa podria ser d'aplicació general per a administrar-los de forma controlada i efectiva en la pràctica clínica. En aquest cas, quan la nanopartícula entra en les cèl·lules, la polilisina que recobreix les nanopartícules es degrada i permet l'alliberament del pèptid, que indueix la mort de la cèl·lula cancerosa".

Reducció de la toxicitat de la teràpia

Al seu torn, l'ús de pèptids nanoencapsulats permetria reduir també la toxicitat de la teràpia, ja que són menys agressius que els citotòxics emprats actualment per a provocar l'apoptosi de les cèl·lules cancerígenes. "A més", afig Bravo, "l'encapsulació permetria utilitzar menys medicament i també reduir els efectes secundaris en els/les pacients".

Després de la seua validació a escala de laboratori, el pas següent seria l'avaluació amb models animals. Els resultats de la recerca han sigut publicats en l'últim número de Chemistry-A European Journal.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial