Dinamització turística

Investigadors UPV dissenyen més de 183.000 metres de rutes interconnectades per La Safor per a ciclistes i vianants

[ 04/04/2018 ]

Posar en valor els paisatges lligats a l'ús tradicional de l'aigua, l'agricultura i el patrimoni cultural de la Safor. Aquest ha sigut l'objectiu del disseny de les rutes ciclistes i per a vianants realitzat per personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV).

Vicent Altur, José Andrés Sanchis i Maria Teresa Sebastià, professors del Grau en Ciències Ambientals i del Grau en Turisme de la UPV, són els autors de la proposta de les rutes, creades sota la denominació 'Xarxa del producte turístic: xarxa comarcal ciclista i per a vianants'.

El projecte s'engloba dins del Pla de dinamització i governança turística de la Mancomunitat de Municipis de La Safor i la seua execució ja ha començat, encara que s'ampliarà durant l'any 2018.

Segons el professor Vicent Altur, el disseny de la ruta s'ha basat en un inventari inicial dels elements patrimonials de La Safor, proposat per l'assessor històric Frederic Aparisi i que inclou 43 elements.

"Altres factors del patrimoni cultural s'han afegit a l'inventari durant el procés de disseny d'aquestes rutes, per la seua proximitat al traçat proposat", explica Altur. "A més, s'ha tingut en compte la convivència i la interconnexió de les diferents rutes que es proposen amb altres rutes o camins històrics existents en la comarca de La Safor, com les vies verdes que passen per La Safor, la Ruta dels Monestirs, les vies pecuàries, camins històrics com el Camí Vell de Xàtiva, el Camí Oliva-Natzaret, el Camí Vell Oliva-Dènia...".

183.457 metres de rutes interconnectades

La proposta inicial inclou un total de 183.457 metres de rutes interconnectades que permeten visitar, caminant o amb bicicleta, un gran nombre d'elements patrimonials de La Safor.

Així mateix, el projecte proposa la localització inicial de 6 panells informatius d'aquestes rutes: en l'Azud d'En Carròs, de Vilallonga; a Ròtova, al costat del riu Vernissa; a Potries, al costat de l'Ajuntament; a Oliva, en la Font Salada, en el Parc natural de la marjal de Pego-Oliva; a Xeresa, en la marjal de La Safor; i a Tavernes de la Valldigna, al costat del riu Vaca.

134 elements patrimonials inclosos

Segons el personal científic, les rutes permeten visitar més de 65 elements patrimonials ambientals de La Safor i diferents espais protegits d'alt valor com són el Parc natural de la marjal de Pego-Oliva; les dunes de La Safor; les serres del Mondúber i la Marxuquera; la serra de Corbera; la zona humida de la desembocadura i el front litoral del riu Racons; la desembocadura del riu Bullents; la zona humida de la marjal de La Safor; la desembocadura del riu Xeraco; la zona humida de la marjal i l'estany de la ribera sud del Xúquer; el paratge natural municipal Parpalló-Borrell o el paisatge protegit del riu Serpis, entre uns altres.

Les rutes inclouen, a més, 69 elements patrimonials visitables, repartits per tots els pobles de La Safor, com són la Torre de vigilància de Piles; l'antic monestir de Sant Jeroni de Cotalba (Alfauir); l'Alqueria del Trinquet (Almoines) o el Castell de Marinyén (Benifairó de la Valldigna).

Les línies de treball futur, explica l'investigador UPV Vicent Altur, abordaran la conversió de les rutes en tracks que es podran descarregar des d'internet per a poder seguir el seu traçat simplement amb un mòbil, a més de la confecció de nous plafons informatius.

Safor Turisme

Aquest projecte forma part de la iniciativa comarcal Safor Turisme, impulsada des de la Mancomunitat de Municipis de La Safor, i ha comptat amb la col·laboració de professorat i personal investigador UPV en nombroses fases, en virtut d'un conveni marc: disseny del pla de formació; docència per a agents del turisme en matèries com màrqueting, paquets turístics o comunicació; ús de noves tecnologies; i gerència, desenvolupada per Pau Pérez, expert i professor de la UPV.

El pla està cofinançat per Agència Valenciana de Turisme, la Diputació de València i la Mancomunitat de Municipis de La Safor.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC