Dones en el mapa

Carmina Peiró, Blanca Baixauli i Vicente Ortí geolocalitzen personalitats de referència en múltiples àmbits

[ 08/03/2018 ]

Tres joves graduats per l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica de la Universitat Politècnica de València (ETSEGCT-UPV) -Carmina Peiró, Blanca Baixauli i Vicente Ortí- han desenvolupat el projecte "Les dones en el mapa".

Es tracta d'una nova aplicació que geolocalitza dones destacades de la història de la humanitat, excel·lents en les seues àrees de coneixement respectives. L'aplicació recull dades sobre vertaders referents en camps tan diversos com la informàtica i les telecomunicacions, les ciències biològiques, les belles arts o la política, entre d'altres.

Segons apunten els seus autors, ja hi ha molts llistats sobre dones que han aconseguit l'èxit o han sigut rellevants en la seua àrea de treball. Aquesta aplicació pretén anar més enllà, i permet geoposicionar-les a fi d'extraure diferents conclusions mitjançant una simple ullada, com per exemple, a quina part del món les dones han destacat més en un camp determinat.

Cronobiografies geolocalitzades

Mitjançant eines de geoprocessos, els tres joves enginyers van extraure les coordenades de les ciutats on han destacat aquestes dones, informació fonamental per a geolocalitzar-les i visualitzar-les en un mapa.

De cada dona, se'n genera una fitxa que inclou el nom i cognoms; la data de naixement -i, si s'escau, de defunció-; la ciutat i el país de naixement o residència, o rellevant; i l'àrea de coneixement i la professió. La fitxa es completa amb una breu descripció dels seus èxits, i inclou també una pel·lícula amb l'evolució temporal de la localització de les dones en el mapa, una mena de cronobiografies geolocalitzades.

Plataforma oberta

Ana Anquela, directora de l'ETSEGCT-UPV, afirma que "aquesta eina pot servir de base per a estudis de com, al llarg del temps, la dona ha anat aconseguint protagonisme en la societat. La variable de posició geogràfica enriqueix l'anàlisi de forma exponencial, ja que evidencia els territoris amb un major desenvolupament econòmic i major tolerància social al llarg de la història".

La plataforma és oberta, de manera que qualsevol ciutadà hi pot incloure noves dades sobre més dones i geoposicionar-les en el mapa.

"Amb aquesta aplicació", assenyalen els creadors, "volem homenatjar totes les dones que, malgrat els obstacles que han trobat en el camí, han aconseguit grans avanços en les seues àrees de treball. De dones amb talent, n'hi ha hagut sempre. Una altra cosa és que hagen sigut menyspreades o tapades per l'ombra de l'home. El que fem nosaltres és posar-les en el mapa".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC