Geo UP4

Les 4 politècniques espanyoles geolocalitzaran la seua producció científica a nivell internacional

[ 05/02/2018 ]

Les quatre politècniques espanyoles, agrupades en l'Associació UP4, han acordat incrementar la visibilitat de la seua producció científica localitzant-la en un mapa del món. Ho faran a través d'un portal web anomenat Geo UP4, que facilita l'accés obert a textos complets d'articles i treballs de finalització de grau, tesi i tesines, entre altres documents produïts en les universitats.

El portal web és fruit d'un conveni que han signat avui els rectors de les quatre politècniques: Francisco Mora (Universitat Politècnica de València, UPV); Francesc Torres (Universitat Politècnica de Catalunya, UPC); Guillermo Cisneros (Universitat Politècnica de Madrid, UPM) i Alejandro Díaz (Universitat Politècnica de Cartagena, UPCT).

De moment, Geo UP4 està en fase de desenvolupament, però ja es pot accedir a un pilot que mostra quasi 3.000 referències geolocalitzades. Es preveu que, al final del primer any, el portal continga 20.000 ressenyes de tesi, tesines, projectes de final de grau i de màster, llibres i articles. I que, en finalitzar els quatre anys de durada del conveni, el nombre s'acoste a les cent mil geolocalitzacions.

Francisco Mora, rector de la UPV, ha indicat que "Geo UP4 respon al compromís de les universitats politècniques de transferir a la societat el coneixement que generen. Amb aquest instrument volem projectar el treball diari i la carrera dels nostres investigadors i estudiants al món, donant a conèixer els resultats que han obtingut perquè ciutadans, institucions, empreses i organismes públics de qualsevol país puguen accedir a ells".

GeoUP4, una consulta ràpida i intuïtiva

Actualment, l'enllaç mostra un mapa del món interactiu com el d'Open Street Map, amb infinitat de punts assenyalats en els cinc continents. Cada distintiu obri una finestra amb la informació bàsica de l'estudi que s'ha realitzat en aqueixa localització. Per exemple, situant-se sobre la ciutat centroamericana d'El Salvador, és possible accedir a l'estudi "Emprenedoria a El Salvador: la inseguretat ciutadana com a barrera", realitzat per Pablo Pinazo (membre de la UPV) en 2016. A més, la fitxa enllaça amb els detalls de la publicació en el repositori de cada universitat, amb el pdf del document, els drets d'ús, les estadístiques de descàrrega...

"Piscines en Vardo" (Noruega) és, de moment, l'estudi localitzat en l'extrem més boreal del planeta. Es tracta de la tesi de màster escrita per Enrique Soriano (UPC, 2006) que analitza la crisi pesquera en la població i proposa nous usos recreatius de les velles instal·lacions portuàries pensant en turistes i nòmades globals. L'obra pot consultar-se al complet i està disponible en condicions de creative commons.

L'impacte de les politècniques espanyoles en el món

Com aquests dos exemples, ara mateix es poden consultar 2.746 referències distribuïdes pels cinc continents. El mapa interactiu, que té el seu origen en el projecte GeoCommons, iniciat per la UPC l'any 2016, permet a més filtrar referències per universitat i àrea de coneixement.

Amb una simple ullada, es pot reconèixer l'impacte de les politècniques en un territori concret, accedint a aquells projectes d'enginyeria i arquitectura dels professors, estudiants i investigadors que tenen relació amb un determinat lloc.

Reunió d'UP4

La signatura del conveni que permet desenvolupar Geo UP4 s'engloba en una reunió més àmplia de l'aliança UP4, que ha tingut lloc aquest mateix dilluns en el campus de Vera entre els equips de les quatre universitats.

A aquesta trobada sectorial, han assistit els responsables d'Estudis, Recerca, Internacionalització, i Emprenedoria i Ocupació, els gerents, els caps de gabinet i els representants dels alumnes. L'objectiu és seguir avançant conjuntament per a oferir un valor afegit a la comunitat politècnica espanyola.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC