Vista cansada

La UPV, a través del seu Centre de Tecnologies Físiques, participa en el disseny d'un nou tipus d'implant intracorneal per a corregir la presbícia

[ 23/01/2018 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de València (UV), l'Institut de Recerca Sanitària La Fe (IIS La Fe) i les empreses AJL Ophthalmic SA i Aiken-Tecnologia Ocular Preventiva SL han dissenyat un nou tipus d'implant intracorneal per a corregir la presbícia o vista cansada.

Amb un disseny nou, basat en una lent difractiva -amb microperforacions que faciliten el flux de nutrients en l'estroma corneal-, aquest nou tipus de pròtesi permet un tractament personalitzat de la presbícia.

A diferència dels seus homòlegs comercials, a causa de la seua gran eficiència, la pròtesi es pot implantar en tots dos ulls sense crear problemes de visió binocular. El disseny permet a més la seua fàcil adaptació a la forma de lent intraocular o de contacte.

Limitacions de l'ús d'implants intracorneales

Segons explica Juan Antonio Monsoriu, investigador del Centre de Tecnologies Físiques de la UPV, fins avui, el tractament per a la vista cansada s'ha abordat des de diferents perspectives: ulleres, lents de contacte bifocals i progressives, lents intraoculares multifocals, etc.

Entre les alternatives més recents, destaca la utilització d'implants intracorneals. No obstant açò, per a Monsoriu, "aquestes pròtesis estan limitades per la disminució de la qualitat de la imatge retiniana a causa de l'efecte de la difracció de la llum a través de les microperforacions necessàries per al pas de nutrients".

Redistribució de les microperforacions

Per a pal·liar aquests efectes no desitjats de la difracció de la llum, els investigadors han plantejat com a solució una redistribució de les microperforacions de la lent, convertint d'aquesta manera la difracció produïda pels forats en un factor beneficiós. A més, en aquest cas, és possible implantar-ho en tots dos ulls sense crear problemes de visió binocular, la qual cosa no és viable amb els implants que s'empren actualment.

Walter D. Furlan, coordinador del Grup de Recerca DiOG, explica que, "en la nostra invenció, la distribució d'aquestes microperforacions està concentrada en anells que es corresponen amb els d'una placa zonal, però a més, aquesta nova lent presenta un disseny molt versátil, ja que admet una densitat variable de forats en cada zona que depèn de la intensitat relativa que es pretenga aconseguir entre els diferents focus generats per la lent i/o per a corregir aberracions oculars".

En la seua forma d'implant intracorneal per a ulls emétropes, es tracta d'una solució més segura que la cirurgia LASIK, ja que no és necessària la remoció de teixit corneal. No obstant açò, per a pacients prèsbites amb alguna ametropia és completament compatible amb aquesta tècnica.

Principals avantatges

Entre els seus principals avantatges, el nou implant intracorneal permet als pacients prèsbites veure amb nitidesa els objectes propers, però a més admet un disseny personalitzat en funció de les necessitats visuals del pacient: distància de treball, diàmetre pupil·lar, intensitat relativa dels focus etc.

Així mateix, ofereix la possibilitat d'emprar-se en tots dos ulls sense crear problemes de visió binocular i, en proporcionar un increment de la profunditat tant per al focus d'a prop com el des de lluny, garanteix un rang optimitzat de visió nítida d'objectes propers i llunyans.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial