MyCyFAPP

Un estudi UPV-IIS La Fe facilitarà el càlcul precís de les dosis d'enzims pancreàtics necessaris per a pacients amb fibrosi quística

[ 10/01/2018 ]

Calcular de manera precisa la dosi d'enzims pancreàtics necessària per a digerir els aliments és, a dia d'avui, un repte per als pacients amb fibrosi quística a causa de l'absència de mètodes d'ajust basats en evidències científiques. Per a realitzar un càlcul precís de les dosis, és necessari tenir en compte no solament el grau d'insuficiència pancreàtica de cada pacient, sinó també el tipus i la quantitat d'aliment ingerit.

És per açò que la Universitat Politècnica de València (UPV), a través del seu Institut Universitari d'Enginyeria dels Aliments de la Universitat Politècnica de València (IEAD-UPV), ha realitzat juntament amb l'Institut de Recerca Sanitària La Fe (IIS La Fe) un ampli estudi sobre la digestió d'aliments en pacients amb fibrosi quística que suposa, per a molts pacients, un gran avanç en el tractament dels símptomes de la seua malaltia.

No en va, l'estudi, desenvolupat en el marc del projecte europeu MyCyFAPP -que té com a objectiu desenvolupar una app per a l'autogestió supervisada del tractament de pacients amb fibrosi quística- dona llum sobre un dels aspectes més complexos del tractament de la malaltia: el càlcul de la dosi òptima d'enzims pancreàtics per a cada pacient.

Models de digestió in vitro

Un dels inconvenients a l'hora d'abordar aquesta recerca és la gran quantitat d'aliments que han de ser analitzats. Els models de digestió in vitro permeten provar, ràpida i simultàniament, diferents dosis d'enzims pancreàtics i analitzar els resultats de forma precisa.

Com explica Ana Andrés, directora de l'IEAD-UPV i responsable de l'equip que ha dut a terme aquesta recerca, "els models de digestió in vitro són especialment útils per a la generació de noves hipòtesis per a la modelització dels mecanismes de digestió i la categorització del comportament en la digestió dels diferents grups d'aliments".

Predicció de càlcul de la dosi òptima

Durant el procés de digestió in vitro, s'han simulat les condicions gastrointestinals més desfavorables en els pacients amb fibrosi quística i, després d'açò, el grau de digestió de greixos dels aliments en funció de la dosi d'enzims pancreàtics subministrada.

Després d'analitzar una àmplia selecció de mostres representatives de tots els grups d'aliments, els investigadors han desenvolupat un model predictiu de càlcul de la dosi òptima d'enzims necessari per a cada menjar.

MyCyFAPP: aplicació mòbil en fase d'assaig per a 200 pacients ja aquest mes

Aquest complex algorisme ha sigut implementat pel consorci MyCyFAPP en una aplicació mòbil que estarà disponible en fase d'assaig clínic per a uns 200 pacients a partir d'aquest mes de gener.

Així, una vegada que els pacients introduïsquen les dades dels aliments que van a ingerir, l'aplicació realitzarà de manera automàtica el càlcul, proposant al pacient la dosi recomanada d'enzims pancreàtics per a la correcta absorció dels nutrients.

L'objectiu és millorar el seu benestar general evitant situacions de malnutrició i problemes de creixement en els xiquets i xiquetes amb fibrosi quística. Per a aquests pacients, aconseguir un estat nutricional òptim és essencial a l'hora de millorar la resposta immunològica davant les patologies pulmonars habituals i millorar el pronòstic general de la malaltia.

6 institucions sanitàries de 5 països, implicades

L'Hospital Universitari i Politècnic La Fe de València serà un dels centres en els quals es realitzarà l'estudi clínic d'aquest projecte. Durant sis mesos, alguns pacients pediàtrics i les seues famílies podran utilitzar l'aplicació mòbil desenvolupada. La resta d'institucions implicades en l'assaig són l'Hospital Ramón y Cajal de Madrid, l'Hospedale Maggiore Policlinico de Milano (Itàlia), l'Hospital de Santa María de Lisboa (Portugal), Uz Leuven (Bèlgica), i l'University Medical Center de Rotterdam (Països Baixos).

El projecte, finançat per la Unió Europea dins del programa marc Horitzó2020, cerca potenciar l'autogestió supervisada de tractament a través de les noves tecnologies. A més de l'aplicació mòbil, el projecte MyCyFAPP ha desenvolupat una eina dirigida als professionals de la salut que permet supervisar l'evolució dels pacients i ajudar-los en la presa de decisions.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla