Azalea, al Solar Decathlon Europe 2019

La UPV, triada entre universitats de tot el món per a participar en el disseny i edificació d'una casa intel·ligent amb energia solar

[ 20/12/2017 ]

L'organització del Solar Decathlon Europe 2019 ha anunciat ja les 20 universitats seleccionades per a competir en la pròxima edició d'aquest exigent esdeveniment internacional, que tindrà lloc en Szentendre (Hongria). Encara que el certamen se celebra a Europa, la participació està oberta a equips de tot el món. De fet, a aquesta convocatòria s'han presentat universitats de Japó, Dinamarca, Anglaterra, Austràlia...

L'equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha rebut el respatler unànime del jurat amb el seu projecte Azalea i una de les puntuacions més altes d'aquesta primera eliminatòria. De moment, Azalea és solament un esbós en paper, però té un gran futur. "Aquest pròxim dilluns, aprofitant les vacances de Nadal, començarem a construir en un terrè clos que ens ha cedit la UPV just darrere de la Facultat de Belles Arts", explica Alina Marín, estudiant del Grau en Enginyeria de l'Energia i coordinadora del projecte.

"Primer alçarem uns pavellons que ens permetran fer proves de tot tipus, i més endavant, cimentarem l'habitatge definitiu que desencadellarem, traslladarem a Hongria i tornarem a muntar en el pavelló que ens assignen", continua Marín. "Estem treballant per a transportar València a Hongria. I, encara que de moment el projecte encara és secret, podem avançar que la idea és portar tota la nostra cultura, tot el valor que té la nostra arquitectura vernacla fins a la ciutat de Szentendre. Açò sí, d'una nova forma, més sostenible i eficient, que és el que necessitem ara".

Azalea, un equip de 32 alumnes UPV

L'equip Azalea està compost per 32 estudiants i titulats de diferents graus de la UPV, especialment d'arquitectura, enginyeria industrial, enginyeria de l'energia i comunicació audiovisual. Es van conèixer en Makers UPV, la comunitat d'alumnes inquiets de la UPV fundada en 2013 per a millorar l'experiència d'aprendre gràcies a la pràctica. Ara, Azalea funciona ja com una spin-off de la matriu.

La cerca de suports i patrocinis els va portar a formalitzar al setembre un conveni amb l'empresa Leroy Merlin. Gràcies a açò, la UPV i la multinacional van crear una càtedra d'empresa, que incloïa una partida per a equipar un taller amb tots els materials i les eines necessàries. No són els únics que, a dia d'avui, recolzen el projecte. Al costat de Leroy Merlin, figuren més de 20 empreses i institucions, que també col·laboren amb Azalea: la Generalitat Valenciana, l'Ajuntament de València, l'Institut Tecnològic de l'Energia o l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per citar uns pocs.

Solar Decathlon, promogut pel Departament de l'Energia d'Estats Units

Solar Decathlon és una competició universitària internacional impulsada en 2002 pel Departament de l'Energia d'Estats Units, que té com a objectiu el disseny i la construcció d'habitatges amb la menor quantitat de consum de recursos naturals i que produïsquen un mínim de residus durant el seu cicle de vida.

En 2010 es va organitzar el primer certamen europeu, continuant amb la consigna d'obtenir tota l'energia que siga necessària a partir del sol. En l'edició actual, que es perllongarà fins a 2019, es tracta de conjuminar la reducció de l'impacte mediambiental amb el manteniment del confort i la qualitat del disseny en les propostes.

Azalea i Generació Espontània

Azalea és un dels 40 grups integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la UPV per a ajudar als seus alumnes més competitius i internacionals. Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa d'un suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat...) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants. Entre els projectes més coneguts de Generació Espontània està el recent disseny del tren supersònic Hyperloop o l'escuderia valenciana de Formula Student.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera