Insuficiència cardíaca

Un nou mètode UPV-La Fe-UV millora la selecció de pacients que han de ser sotmesos a la Teràpia de Resincronització Cardíaca

[ 20/11/2017 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe i la Universitat de València (UV) ha desenvolupat un nou mètode que permet millorar la selecció de pacients amb insuficiència cardíaca que han de ser sotmesos a la Teràpia de Resincronització Cardíaca (TRC), ajudant a preveure el resultat d'aquesta intervenció i a optimitzar, d'aquesta manera, la presa de decisions.

La TRC s'aplica per a millorar la funció cardíaca en pacients en els quals persisteixen símptomes d'insuficiència malgrat haver sigut sotmesos al tractament farmacològic recomanat, i que a més presenten en l'electrocardiograma criteris de disincronia.

La teràpia, en la qual s'implanta als pacients un marcapasos especial, és un mètode estès, si bé en l'actualitat un de cada tres pacients que es sotmeten a ella finalment no responen de forma positiva, malgrat complir els estàndards clínics necessaris.

Nuria Ortigosa, investigadora de l'Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada (IUMPA) de la UPV, afirma que "existeix una necessitat clínica de, mitjançant mètodes no invasius, millorar la selecció dels pacients i evitar intervencions que no donen resultats. I és ací on s'emmarca el nostre treball".

Mesurament d'energia prèvia a la intervenció

És per açò que el IUMPA-UPV, el Servei de Cardiologia de l'Hospital La Fe i el Departament d'Anàlisi Matemàtica de la UV, han realitzat un estudi retrospectiu mitjançant un nou marcador elèctric -obtingut a partir de diferents valors extrets de l'anàlisi espectral de l'electrocardiograma-, amb l'objectiu de mesurar l'energia abans de realitzar la intervenció.

"Aquest marcador", explica l'equip investigador, "és significativament superior en aquells pacients que posteriorment van a respondre positivament a la TRC, enfront d'aquells que no ho faran, sent particularment major en aquells amb miocardiopatia isquèmica i/o amb bloqueig de branca esquerra".

20% de millora pel que fa a l'estàndard clínic

D'aquesta manera, el nou marcador elèctric és capaç d'identificar, de manera prèvia a la intervenció, aquells pacients que respondran positivament a la teràpia. No en va, els resultats obtinguts milloren la precisió i la sensibilitat un 20% pel que fa a l'estàndard clínic més utilitzat en l'actualitat per a la selecció de pacients candidats a la intervenció.

"El nostre treball té com a objectiu facilitar la pràctica clínica", afigen, "amb el propòsit de reduir la taxa de pacients que són sotmesos a TRC i finalment no responen al tractament. I tot açò mitjançant la utilització d'una tècnica no invasiva, senzilla, i àmpliament disponible, com és l'electrocardiograma de superfície".

L'estudi desenvolupat pels investigadors de la UPV, la UV i l'Hospital La Fe ha sigut publicat en la revista Medical & Biological Engineering & Computing.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local