Excel·lents prestacions mecàniques

Investigadors de la UPV i la UNESP creen un nou tipus de ciment a partir de cendra de pinyols d'oliva i escòria d'alts forns

[ 15/11/2017 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universidade Estadual Paulista (UNESP) de Brasil han desenvolupat un nou tipus de ciment creat a partir de cendra de pinyols d'oliva i escòria procedent d'alts forns.

Es tracta del primer ciment fabricat en el món en el qual tots els materials que l'integren són residus, la qual cosa el converteix en una alternativa molt més sostenible pel que fa als que, en l'actualitat, s'utilitzen en el sector de la construcció. El treball dels investigadors espanyols i brasilers ha sigut publicat en la revista Materials Letters.

Jordi Payá, investigador de l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECH-UPV), afirma que "aquest nou ciment destaca, especialment, per la seua baixa petjada de carboni. El seu impacte, en termes d'efecte hivernacle, és molt inferior si es compara amb els ciments utilitzats actualment. A més, aquest treball obri una nova via de negoci per a l'aprofitament i valorització energètica d'una biomassa, com és el cas dels pinyols d'oliva, així com dels residus dels alts forns".

El seu procés de fabricació és molt senzill. "Es molen tant el residu de la combustió dels ossos d'oliva com l'escòria, s'estableix la dosi adequada d'un i altre, i es barreja tot amb aigua", explica Jordi Payá. En les proves realitzades fins al moment, el ciment contenia aproximadament un 20% de cendra de pinyols d'oliva i un 80% de residus d'escòria.

Especialment útil per a prefabricats

El ciment d'activació alcalina fabricat pels investigadors de la UPV i la UNESP presenta molt bones prestacions mecàniques. No en va, permet obtenir resistències suficientment elevades per a la seua aplicació en construcció (al voltant de 300kg/cm2 a compressió), especialment en prefabricats.

Així mateix, entre les seues novetats, els investigadors ressalten la substitució del reactiu químic de síntesi -de preu elevat i amb una significativa petjada de carboni-, necessari en altres ciments d'activació alcalina investigats anteriorment, per la cendra de pinyols d'oliva.

A més, la preparació d'aquests ciments no requereix d'altes temperatures, com sí ocorre amb el portland, per al qual es necessiten més de 1400°C.

Resultat del treball del Grup de Recerca en Química dels Materials de Construcció de l'ICITECH-UPV

El desenvolupament a escala de laboratori d'aquest nou producte és l'últim resultat del treball que, des de fa quasi 10 anys, duu a terme el Grup de Recerca en Química dels Materials de Construcció de l'ICITECH-UPV, centrat en l'obtenció de ciments alternatius que no continguen clínker de ciment portland: els activats alcalinament. Aquests ciments consten d'un sòlid en forma de pols (precursor) i un reactiu químic dissolt en aigua (activador alcalí).

"Aquest és el primer exemple, a nivell mundial, en el que s'ha fabricat un ciment d'activació alcalina on solament es requereixen materials procedents de residus", indica Payá, que afig que el seu treball "se centra ara a polir la formulació per a obtenir millors prestacions mecàniques i estudiar la seua durabilitat i opcions d'aplicació".

En aquesta recerca ha col·laborat l'empresa d'embotellat d'oli d'oliva Almazara Candela (Elx), amb el subministrament de les cendres de pinyols d'oliva.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC