Projecte COUCH

La UPV participa en un projecte europeu per a promoure l'envelliment saludable a través de la intel·ligència artificial i la realitat virtual

[ 08/11/2017 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del grup SABIEN (Innovacions Tecnològiques per a la Salut i el Benestar) de l'Institut Universitari de Tecnologies de la Informació i Comunicacions (ITACA), és un dels socis de Council of Coaches (COUCH), un projecte europeu que té com a objectiu promoure l'envelliment saludable aprofitant els últims avanços en intel·ligència artificial i realitat virtual.

Juntament amb experts d'altres sis centres europeus i sota la coordinació de la Universitat de Twente (Països Baixos), els investigadors de la UPV desenvoluparan un consell d'entrenadors virtuals -coaches-, que ajudarà a les persones majors a adoptar un estil de vida sa.

Avatars innovadors interactuaran amb els usuaris

Vicente Traver, coordinador del grup SABIEN-ITACA de la UPV, explica que l'equip va a "crear una sèrie d'avatars totalment innovadors que podran interactuar amb els usuaris, oferint-los informació de gran interès per a ajudar-los a portar un estil de vida saludable. Cada entrenador, per a una mateixa situació, oferirà una sèrie de recomanacions diferents, pautes i dades, però fugint del tradicional 'fes açò'".

"La clau és la informació", afig Traver. "El que volem és crear com tres `pepitos grillo¿ per a cada usuari, amb informació detallada i recomanacions. Tot açò encaminat a millorar el dia a dia de les persones majors, però donant-los a triar i defugint els enfocaments paternalistes i imperatius".

Motivadors amb capacitat de discussió entre ells i amb la persona

Cada entrenador -avatar- estarà especialitzat en un àmbit i una situació determinada, i oferirà als usuaris, a través dels seus mòbils o tabletes, informació detallada sobre salut i benestar. A més, podrà interactuar discutint aquests temes tant amb l'usuari, individualment, com amb els altres avatars.

"Com a equip", prossegueix Traver, "els avatars intenten motivar a l'usuari perquè participe en activitats saludables, tant físiques com mentals; i insistiran en la importància de les activitats socials i els hàbits alimentaris sans. Així mateix, podran parlar també amb cada usuari per a inculcar-li les claus d'aqueix estil de vida saludable".

També els propis usuaris podran sol·licitar una reunió d'equip amb el consell o un coach per separat en qualsevol moment, quan necessiten motivació o ajuda.

Harm op den Akker, gerent de projecte de Roessingh Research and Developement (RRD, Països Baixos), explica que "els usuaris que interactuen amb els seus entrenadors virtuals es beneficiaran més. Però fins i tot els usuaris passius, que no participen activament en les discussions amb els coaches virtuals, obtindran informació i missatges motivacionals que podrien conduir a canvis de comportament, simplement escoltant la discussió entre els entrenadors virtuals sobre la seua situació i les seues actuacions".

Intel·ligència artificial, l'aportació principal de la UPV

La interacció entre els avatars i cada usuari es basa en l'ús tècniques d'intel·ligència artificial i diferents sensors que permeten monitoritzar diferents variables personals. Álvaro Fides, investigador del grup SABIEN-ITACA, indica que, "precisament, aquesta és la nostra principal aportació al projecte. Desenvoluparem una plataforma basada en els nostres resultats del projecte universAAL que permetrà la recollida d'informació dels sensors i facilitarà la relació amb els entrenadors virtuals".

Primeres proves

El consell d'entrenadors es provarà, inicialment, amb un grup de persones majors amb diferents problemes associats a la seua edat. Posteriorment, s'afegirà al test un grup d'usuaris amb diabetis tipus 2 i dolor crònic.

El projecte COUCH té una durada de tres anys, i està finançat pel programa europeu Horizon2020. Al costat de la UPV, la Universitat de Twente i el Roessingh Research and Development (RRD), participen també en ell la Danish Board of Technology Foundation (Dinamarca), la Pierre et Marie Curie University-Paris 6 (França), la University of Dundee (Gran Bretanya) i Innovation Sprint (Bèlgica).

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny