Rutes saludables

L'app R-Alergo, desenvolupada per la UPV, l'ISS La Fe i l'ICV, premiada per la Societat Espanyola d'Epidemiologia

[ 07/11/2017 ]

R-Alergo, l'aplicació desenvolupada per investigadors del Departament d'Urbanisme de la Universitat Politècnica de València (UPV), l'Institut de Recerca Sanitària La Fe (ISS La Fe) i l'Institut Cartogràfic Valencià (ICV), ha rebut el premi de la Societat Espanyola d'Epidemiologia a la Millor Nota de Camp publicada en la revista Gaceta Sanitaria.

Amb aquest, són ja tres els guardons que ha rebut R-Alergo, que en 2015 va obtenir el segon premi en el Sabadell Urban Challenge i, l'any passat, el primer premi de la XVI convocatòria del premi Sandalio Miguel i María Aparicio a la innovació aplicable a la ciutat de València.

Millora la qualitat de vida de persones al·lèrgiques

R-Alergo és una app que ajuda a millorar la qualitat de vida de les persones al·lèrgiques en els seus desplaçaments per València. Especialment dissenyada per a persones que pateixen algun tipus d'al·lèrgia respiratòria, recomana la ruta més saludable a tots aquells que han de desplaçar-se d'un punt a un altre de la ciutat.

Rafael Temes, investigador del Departament d'Urbanisme de la UPV, indica que "la ruta més favorable és aquella menys propensa a reproduir episodis al·lèrgics atenent a les condicions personals, ambientals i urbanes. R-Alergo permet a l'usuari conèixer la potencial exposició alergénica en seleccionar una ruta o una ubicació dins de la ciutat".

Entre els tipus d'al·lergògens respiratoris que té en compte l'aplicació es troben pòl·lens, àcars, epitelis, fongs i insectes.

Actualització recent

Tant l'app (descargable para iOS i Android) com la versió web de R-Alergo han sigut actualitzades recentment. Entre les millores incorporades a l'aplicació, s'inclou una visualització més còmoda de la cartografia, així com una revisió precisa de xicotets errors previs. En la web, s'ha actualitzat la informació incorporant les últimes ressenyes a R-Alergo i treballs acadèmics en els quals es fa referència a l'aplicació.

En aquest moment, l'app està sotmesa a un procés d'auditoria per l'Agència Andalusa de Qualitat Sanitària per a valorar la possible concessió del distintiu AppSaludable que emet aquesta agència.

A més, la revista Allergy, una de les més importants en l'àmbit internacional en temes d'al·lèrgies, va publicar una ressenya sobre els avantatges i funcionalitats de R-Alergo en una edició especial amb motiu de l'European Academy of Allergy and Clinical Immunology Congress (2015).

Com traça la ruta?

Amb l'ajuda d'un programari senzill, i llenguatge i pantalles comprensibles, l'usuari pot crear el seu perfil virtual introduint dades pròpies epidemiològiques (edat, pes, talla, ocupació, procedència, etc.) i de caràcter alergològic.

Una vegada en l'app, R-Alergo combina aquesta informació amb paràmetres ambientals (tipus d'entorn, climatologia, estació de l'any, humitat, adreça del vent, concentració polínica, contaminació potencial, etc.) i la geolocalització del mòbil, i proposa a l'usuari la ruta més saludable per a la seua al·lèrgia respiratòria des del punt en el qual es troba o tria i el lloc de destinació.

Satisfacció pel premi

"Per a nosaltres", afig Temes, "rebre aquesta distinció suposa un respatler en la línia de treball que portem realitzant durant diversos anys entorn de la salut i la ciutat. És sempre una satisfacció rebre un premi i, a més, si prové d'una institució seriosa i reconeguda com és el cas, encara millor".

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera