Rutes tranquil·les i amb ombra

Un web desenvolupat per quatre alumnes de la UPV permet dissenyar itineraris verds per a desplaçar-se per València a peu o amb bicicleta

[ 11/10/2017 ]

Un equip d'alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica de la Universitat Politècnica de València ha desenvolupat una aplicació web que permet als usuaris dissenyar-se la seua pròpia ruta verda per a desplaçar-se per València, a peu o amb bicicleta.

El projecte Rutes Verdes, que va guanyar un dels premis del programa Transition Cities 2017, promogut per l?Ajuntament de València (InnDEA) i Climate-KIC, ha sigut el fruit de les pràctiques dels alumnes María José González, María Cabrera, Anna Mateo i Álvaro Cerdá a l'empresa Green Urban Data.

Segons explica Gaspar Mora, investigador del Departament d'Enginyeria Cartogràfica, Geodèsia i Fotogrametria de la UPV i coordinador dels alumnes, l'usuari pot interactuar i realitzar diferents consultes en l'aplicació web a fi d'obtenir la ruta que s'adapte millor a les seues necessitats; tot això integrat en un visor cartogràfic per a facilitar la interpretació dels resultats obtinguts.

L'aplicació està connectada a una base de dades espacial que conté tota la informació geogràfica que cal per al càlcul de les rutes. Per aquesta raó, l'equip va dissenyar un model de dades adaptat al càlcul de rutes i va realitzar el tractament de dades necessari previ a la implementació de la base de dades. En el projecte s'ha emprat únicament programari lliure i gratuït, així com les últimes tecnologies en desenvolupament web, la qual cosa garanteix l'eficiència i el rendiment de la plataforma.

Quatre rutes diferents

Des del web es pot configurar fins a quatre diferents rutes en funció de diferents variables: índex de qualitat ambiental, ombres, soroll i al·lergògens. Aquestes variables s'obtenen a partir de dades obertes, llevat de l'índex de qualitat ambiental, que s'obté mitjançant tècniques de teledetecció.

"D'aquesta manera, abans de desplaçar-se d?un punt a un altre de la ciutat, aquest web ajuda a definir el trajecte més adequat, que evite les zones més perjudicials per a la salut al llarg de la ciutat, o aquelles amb un major nivell acústic; o bé triant aquella que, per exemple, més ombra té?, apunta Álvaro Cerdà.

La ruta amb major qualitat ambiental es calcula sobre la base d'un índex obtingut mitjançant tècniques de teledetecció, a partir d'imatges satèl·lit. Les diferents bandes dels sensors proporcionen la informació necessària per al càlcul de l'índex de qualitat ambiental. "En aquest càlcul intervenen factors com ara la vegetació o la temperatura", afig Álvaro Cerdà.

D'altra banda, la ruta sense al·lergògens ve donada per la densitat del pol·len a l?aire per a les diferents tipologies localitzades a la ciutat de València, tenint en compte els períodes de pol·linització de cada espècie vegetal.

Finalment, la ruta sense soroll traça el camí més tranquil i amb menys volum de so tenint en compte les hores del dia, minimitzant els efectes de l'estrès acústic en l?usuari. I per a la ruta amb ombra es genera un model digital de la ciutat i s'obtenen les zones amb ombres en funció de la posició del sol a cada moment.

"El projecte vol fomentar una mobilitat més sostenible per als ciutadans i millorar l'experiència de l'ús de la bicicleta i els espais públics a la ciutat de València", conclou Álvaro Cerdà.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera