Un 'hypertrack' de 12 metres

La UPV instal·la al campus de Vera un tub de buit de 12 metres per a provar en condicions reals la càpsula d'Hyperloop

[ 10/10/2017 ]

La Universitat Politècnica de València ha presentat avui l'hypertrack, un tub de buit de 12 metres d'acer que replica la pista de proves construïda per l'empresa d'Elon Musk a Los Angeles (EUA). La instal·lació, situada al campus de Vera, és un dels primers equipaments d'aquest tipus que existeixen a Europa i suposarà un punt d'inflexió en la recerca i el desenvolupament del projecte Hyperloop UPV.

De fet, la pista permetrà l'equip assajar en condicions reals els llançaments de la càpsula de cara a la pròxima competició que es desenvoluparà a l'estiu del 2018. I és que els alumnes de la UPV ja estan treballant en el nou repte plantejat per a la Hyperloop Pod Competition 3, el certamen d'idees llançat pel fundador de Tesla i creador de Paypal, en el qual participen universitats de tot el món per a impulsar aquest revolucionari mitjà de transport.

"Provar el nostre projecte ací, abans d'embarcar-nos per als Estats Units, suposa un fet diferencial pel que fa a la resta d'equips que participen en la competició. En aquest tub podrem validar els nostres components amb total fiabilitat", ha explicat Javier Arroyo, alumne i nou director de Projecte d'Hyperloop UPV. "Ací podrem realitzar els tests mecànics, de pneumàtica, i l'examen en buit. És a dir, tot excepte la prova de velocitat, que només podrem dur-la a terme en la pista americana."

Del disseny en paper al prototip construït

El 2016, cinc alumnes de la UPV van guanyar el primer certamen convocat per Elon Musk en les categories de Disseny i Subsistemes de Propulsió amb un prototip en paper capaç de circular a 1.100 km/h, gràcies una proposta sense rail inferior que permetia al tren levitar des de la part superior de la baina. A l'any següent, amb un equip ampliat a 30 estudiants, van aconseguir construir un prototip funcional, que van presentar al concurs juntament amb la Universitat de Purdue (EUA). Els enginyers de SpaceX van validar la tecnologia desenvolupada en la UPV i la càpsula valenciana es va convertir en el pod més potent de la competició i un dels 10 millors desenvolupaments del certamen.

Ara l'equip, totalment renovat, espera seguir avançant. Tenen fins a final d'any per a presentar un disseny que s'ajuste als nous requeriments del concurs. I calculen que, per a abril, ja comptaran amb un nou prototip amb el qual començar a realitzar assajos. Més de 40 institucions i empreses estan patrocinant el projecte, des d'Altran, Mahle o Istobal fins a Marca España.

Talent en moviment

Francisco Mora, rector de la UPV, ha declarat que "en aquest equip tenim a molts dels nostres millors estudiants, alumnes que no es conformen amb estudiar i aprovar assignatures, sinó que decideixen posar a prova les seues habilitats i els seus coneixements. I ho fan mesurant-se als millors del món. Aquest és l'esperit de Generació Espontània, un programa que és ja una referència dins de la Universitat Politècnica de València".

I és que Hyperloop UPV és un dels 40 grups integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la Universitat Politècnica de València per a ajudar als seus alumnes més competitius i internacionals. Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa d'un suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculares (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat...) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants.

Zeleros, la start-up dels fundadors de Hyperloop UPV

I, en ocasions, l'experiència arriba fins i tot tan lluny que es converteix en una empresa. Zeleros és la start-up creada per tres dels membres fundadors d'Hyperloop UPV per a comercialitzar solucions tecnològiques a nivell industrial aplicables no solament al tren supersònic sinó també a altres mitjans de transport. Han aconseguit el suport de Climate Kic, la principal incubadora de la Unió Europea sobre canvi climàtic. I acaben de rebre el premi Everis 2017, dotat amb 60.000 euros, i un servei d'assessorament valorat en 10.000 euros més.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla