El primer espanyol

L'investigador de la Universitat Politècnica de València Miguel Ángel Miranda rep la medalla de la Societat Europea de Fotobiologia

[ 10/10/2017 ]

Miguel Ángel Miranda, investigador de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC), ha sigut guardonat amb la Medalla de la Societat Europea de Fotobiologia (ESP, en les seues sigles en anglès), en reconeixement a les contribucions que ha fet en aquest camp en els últims 20 anys.

El professor Miranda va recollir el premi en el marc del XVII Congrés de l'ESP, celebrat a Pisa (Itàlia). Es tracta del primer investigador espanyol que rep aquest prestigiós guardó.

"Rebre aquest premi suposa un reconeixement al treball desenvolupat per tot el grup en el camp de la fotobiologia, que és molt ampli i abasta fenòmens tan variats com la fotosíntesi, la visió, l'aparició de melanomes, la fototeràpia o la bioluminescència. La medalla significa una major visibilitat internacional i, a més de servir com a motivació per a continuar treballant, pot facilitar la participació en consorcis que permeten abordar objectius ambiciosos, tot comptant amb finançament europeu", destaca Miguel Ángel Miranda.

Filtres solars més eficaços, noves teràpies contra tumors cerebrals...

L'activitat investigadora del professor Miranda i el seu grup a l'ITQ se centra en l'estudi dels efectes, tant adversos com beneficiosos, de l'exposició dels éssers vius a la llum solar. Entre altres aportacions, el seu treball ha ajudat a determinar els mecanismes pels quals diversos fàrmacs produeixen efectes secundaris, com ara la fototoxicitat, la fotoal·lèrgia i la fotocarcinogenicitat.

Des dels seus laboratoris, l'equip del professor Miranda treballa en el disseny de noves estratègies de fotoprotecció, que inclouen la millora dels filtres solars i la combinació amb antioxidants, així com el desenvolupament de nous enzims artificials (fotoliases) per a aconseguir la reparació fotosensibilitzada de l'ADN danyat.

Així mateix, el seu estudi ha permès disposar d'un coneixement molt més detallat del dany fotosensibilitzat en biomolècules (lípids, proteïnes i àcids nucleics).

Actualment, l'equip del professor Miranda treballa en l'ús combinat de la llum i alguns pigments o colorants per a aconseguir efectes terapèutics, com la teràpia fotodinàmica del càncer. En aquest àmbit, els investigadors de l'ITQ formen part de LUMIBLAST, un projecte finançat per la Unió Europea dins del marc H2020 (Programa FET-Open), l'objectiu del qual és desenvolupar un tractament innovador de certs tumors cerebrals pràcticament incurables, com el glioblastoma multiforme (GBM).

"Aquesta nova tècnica es basa en l'aprofitament de la generació de luminescència en els mitocondris per a acabar amb les cèl·lules tumorals. Permetria actuar de forma directa sobre cadascuna de les cèl·lules de manera individual i no sobre el tumor en general, cosa que podria ajudar a eliminar per complet glioblastomes fins ara incurables", apunta Miranda.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera