Dia sense Cotxes

La UPV se suma a la celebració divendres, 22 de setembre, i premiarà qui aquest dia es trasllade al campus de forma sostenible

[ 19/09/2017 ]

Fidel al compromís amb el medi ambient, la Universitat Politècnica de València (UPV) s'ha tornat a adherir a la Setmana Europea de la Mobilitat (SEM) que se celebra cada any, del 16 al 22 de setembre, i que culminarà, com ja és habitual, amb el Dia sense Cotxes divendres que ve, 22 de setembre.

A través de la Unitat de Medi Ambient, la UPV se suma de nou a aquesta iniciativa que té com a principal finalitat sensibilitzar, tant els responsables polítics com la resta de la ciutadania, sobre les conseqüències negatives que té l'ús irracional del cotxe a la ciutat, tant per a la salut pública com per al medi ambient, al mateix temps que cerca fomentar l'ús del transport sostenible com a via per millorar tant la nostra salut com la de l'entorn en què vivim.

I és que, segons l'Organització Mundial de la Salut, la contaminació de l'aire representa un risc important per a la salut. Es calcula que cada any moren al món 1,3 milions de persones a causa de la contaminació. Dur a terme aquestes noves fórmules de mobilitat ajudaria a disminuir els nivells de contaminació de l'aire, la qual cosa reduiria, a més, les emissions de CO2, el risc de patir malalties respiratòries agudes, com la pneumònia, i malalties cròniques, com el càncer de pulmó i malalties cardiovasculars

Acció per la mobilitat compartida

Enguany, el tema escollit per la Comissió Europea se centra en la mobilitat neta, compartida i intel·ligent, i té com a lema: ¿Compartir et porta més lluny¿. Així, es vol fomentar els sistemes de transport i les actituds més sostenibles pel que fa a mobilitat. En aquest sentit, l'ús de transport compartit pot comportar no sols una disminució d'emissions i soroll, sinó també un estalvi econòmic important per als usuaris.

Concretament enguany, la campanya vol incidir en els avantatges de la mobilitat compartida i destacar els beneficis dels sistemes de transport més nets, basats en les tecnologies de transport intel·ligent. Un objectiu que també comparteix la UPV i que s¿inclou en el Pla estratègic de mobilitat, aprovat pel Consell de Govern l'any 2015 i la implantació del qual es prolongarà fins al 2020.

De fet, segons les dades d'un estudi de mobilitat en què s'ha basat l'actual Pla estratègic de mobilitat de la UPV, aproximadament entre un 70% i 75% de la comunitat universitària que ve amb cotxe no el comparteix. Encara que cal destacar que aproximadament un 79% afirma estar disposat a compartir cotxe si es facilita la possibilitat de fer-ho.

Deixa el cotxe a casa divendres que ve

Per això, en relació amb la temàtica de la campanya de la SEM 2017, el 22 de setembre la UPV -que des de fa anys treballa i continua fent passes cap a una conscienciació com més va més intensa i activa per una mobilitat sostenible i saludable- a més de fer una crida una vegada més a tots els membres de la comunitat universitària que puguen i vulguen secundar aquesta iniciativa del Dia sense Cotxe, perquè acudisquen al campus fent ús de transports més sostenibles (ja siga a peu, amb bicicleta o en transport públic), incidirà en la necessitat de compartir vehicle i recuperar espais per a vianants i bicicletes.

A més, la Unitat de Medi Ambient premiarà amb un petit detall sorpresa (fins que se n'acaben les existències) tots aquells membres de la UPV que accedisquen aquest dia al campus d'una manera més saludable i menys contaminant amb l'entorn.

Amb la finalitat de facilitar els desplaçaments, el dia 22 el transport públic, tant els autobusos de l'EMT com els trens de Metrovalència, seran gratuïts i la plaça de l'Ajuntament quedarà tancada al trànsit. Però les activitats de l'Ajuntament no es limiten únicament al dia 22. La Fira de la mobilitat ja està en marxa i s'han planificat taules redones, actuacions musicals i projecció de pel·lícules a la filmoteca, entre altres accions. La programació completa i detallada de la celebració de la SEM 2017 a València es pot consultar en l'enllaç que figura al peu de la pàgina.

Si vols saber més detalls d'aquesta important activitat, veure què fan altres països i municipis sobre aquesta qüestió o la mateixa Comissió Europea, punxa en aquest enllaç: http://www.mobilityweek.eu/

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla