Generació Espontània en UPV TV

Jorge (EUROAVIA València): "Et taques les mans. No estàs en classe veient com s'encaixa un caragol, baixes al taller i l’ajustes"

[ 25/07/2017 ]

Amb més de 50 anys de trajectòria, EUROAVIA, l'associació europea que reuneix estudiants de nombrosos països interessats en el món aeroespacial, va aterrar a la Universitat Politècnica de València (UPV) el 2014 gràcies al suport de Generació Espontània UPV.

Des de llavors, la seu, nascuda amb l'objectiu de fomentar l'emprenedoria, promoure diversos projectes tècnics i desenvolupar habilitats transversals, no ha parat de créixer.

210 integrants

Javier Ferrero, president d'EUROAVIA València durant el curs acadèmic 2015-2016, recorda que "quan es va fundar el 2014 comencem sent molt pocs, però amb el pas de les setmanes va començar a entrar més gent. De fet, el primer any ja sumàvem 100 membres, el segon vam aconseguim ser 150 i ara ja som 210".

43 seus no dividides a nivell nacional

Fundada a Alemanya el 1959, EUROAVIA es caracteritza per acostar indústria, empresa i universitat a tots els seus membres, amb la finalitat de que coneguen la forma d'actuar d'altres països, raó per la qual totes les seus d'Europa mantenen un estret vincle entre si.

Per a formar part de la xarxa, cada aspirant a seu ha d'enviar una carta de motivació. En aquesta, com indica Jorge Sancho, actual president de l'organització a València, els interessats i interessades "han d'explicar la seua universitat, els estudis que s'hi cursen i l'interès que pot generar EUROAVIA a aquella ciutat, a fi que es valore la proposta".

En l'actualitat, són ja 43 les seus europees que integren la xarxa, no estructurades a nivell nacional perquè, com assenyala Jorge, "s'intenta que totes les seus col·laboren, ja siguen de Turquia, Itàlia, Alemanya o Madrid". En aquest sentit, Javier afig que l'associació "fomenta l'europeisme. No ens agrada tancar fronteres. De la mateixa manera que pot aportar-te alguna cosa algú de Madrid, pot fer-ho algú d'un altre país".

Reconeguda com la seu amb major influència i rendiment del 2016

En qualsevol cas, EUROAVIA València és, avui dia, un exemple per a la resta de seus. No en va, va ser guardonada el 2016 amb l'EUROAVIA's Cup com a reconeixement a l'organització amb major influència i rendiment de l'any passat.

Engegada de projectes i competicions aeroespacials

Al llarg d'aquests anys, EUROAVIA València ha promogut competicions, tallers formatius, visites a empreses i projectes d'àmbit aeronàutic i espacial, i ha fomentat una formació pràctica que complementa l'acadèmica.

"Aquest és el primer any que hem fet competicions per a gent de dins i fora de la UPV", indica Jorge, "ja que vam establir una col·laboració amb Makers UPV per a crear el Flight Challenge València", un torneig d'avions elaborats amb materials lleugers, com paper o cartó, que després "es llancen amb una espècie de ballesta amb l'objectiu d'assolir la major longitud possible".

Al mateix temps, l'associació organitza també competicions a nivell internacional. És el cas de l'Air Cargo Challenge, organitzat cada dos anys i que es diferencia de l'anterior en el fet que "els avions estan fets amb materials de veritat", apunta Javier, en referència a "compostos, fibres i sistemes de radiocontrol, per la qual cosa no són sols planadors. Cada edició se celebra en una seu diferent".

Aprendre a dissenyar i construir projectes propis

Segons Javier i Jorge, la meta dels membres d'EUROAVIA València és posar en pràctica els coneixements sobre enginyeria apresos a l'aula. En aquest sentit, Jorge manté que, "encara que no pots tenir al teu abast un satèl·lit o un coet, aquesta associació t'aporta el contacte amb moltes empreses, poder treballar en projectes per a construir un coet de tres metres i, sobretot, ampliar fronteres, aprenent de persones d'altres països".

En definitiva, EUROAVIA permet que tot l'alumnat puga veure amb els propis ulls el que és dissenyar i construir. "Et taques les mans", explica Jorge. "No estàs en classe veient com s'encaixa un caragol, baixes al taller i l'ajustes".

Generació Espontània, l'impuls

Creada amb el propòsit de promoure el talent i la iniciativa dels estudiants, la plataforma Generació Espontània UPV dóna suport a l'alumnat en el desenvolupament d'activitats fora de l'aula. Actualment, compta amb 44 grups associats, entre els quals es troba EUROAVIA València.

Gràcies a ella, alumnes de la UPV han aconseguit participar en esdeveniments nacionals i internacionals, i han obtingut una molt bona posició en molts casos. Es fomenta, al seu torn, un desenvolupament personal i professional més enllà de les classes.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla