Generació Espontània en UPV TV

Paloma (Smash Rally Team UPV): "Posar a punt un 600 i veure'l competir va ser molt emocionant"

[ 29/05/2017 ]

Competir en ral·lis és ja una realitat per a la Universitat Politècnica de València (UPV) gràcies a l'associació Smash Rally Team (SRT), un grup d'estudiants emprenedors pertanyents a diverses branques d'enginyeria que es troba integrat dins del programa Generació Espontània UPV.

Fundat en 2015, l'equip oficial de ral·lis de la UPV té com a objectiu fomentar els valors de l'automobilisme en la comunitat educativa a través de la participació en competicions. SRT-UPV està compost per un equip multidisciplinari de 20 persones, 5 d'elles dones, que en l'últim any han competit en el Ral·li de Gandia i en la prova de regularitat de Xest amb un Seat 600 posat a punt des de zero.

"El més important és la motivació, els coneixements es poden adquirir"

La passió per l'automobilisme fou el que portà Jorge Gutiérrez, responsable del Departament d'Electrònica d'SRT-UPV, a unir-se a l'equip. "Em vaig assabentar gràcies a un company que va anar a l'entrevista per a participar en l'organització. Des d'aleshores, no vaig dubtar a apuntar-me a un equip que et permet traslladar els coneixements de l'aula a un cas pràctic".

El mateix li va succeir a la responsable del Departament de Motor, Paloma Giménez, una jove interessada en el món de l'automoció que, després d'assabentar-se per una companya, va fer l'entrevista que li obriria les portes de la competició.

Per a integrar-se en l'equip, a més de l'entrevista, SRT-UPV realitza una prova que cerca, principalment, conèixer l'interès i les ganes de treballar dels candidats. Com afirma Jorge, "el més important és la motivació, ja que els coneixements es poden adquirir. Per aquesta raó, donen més valor a les ganes d'aprendre".

El cotxe: un Seat 600 que portava 7 anys parat

Per a competir, SRT-UPV es va presentar a Gandia i Xest amb un Seat 600 que, fins que va caure a les seues mans, feia set anys que no arrancava. Paloma, alumna d'Enginyeria Mecànica, explica que "una vegada ens van prestar el cotxe, el vam posar a punt per a poder competir". Amb nostàlgia, la jove recorda el moment en què van posar a punt el vehicle: "Va ser molt emocionant veure com de bé funcionava".

No debades, el clàssic que va marcar tota una època en l'Espanya dels 60 es converteix, en les diverses proves, en el centre de totes les mirades. "La gent se sorprèn molt en veure'l", comenta Paloma, que indica que "sempre ens donen l'enhorabona perquè no es poden creure que estiguem competint amb aquest cotxe a un cert nivell".

Pilot i copilot, invariables per a aconseguir bons resultats en la classificació

Per a aconseguir-ho, el grup d'SRT-UPV treballa sense parar, dia rere dia, quan s'acosta una competició, formant un equip unit en el qual cada membre fa un treball fonamental.
"El pilot i el copilot els mantenim invariables", assenyala Jorge, "per a, de cara a la classificació, centrar els punts en les mateixes persones i poder aconseguir una bona posició". Per la seua banda, la resta de l'equip s'encarrega de comprovar que el cotxe funciona correctament. "Després de cada tram", explica Paloma, "provem la resistència per a veure que està tot bé en el cotxe i podem superar el següent".

No en va, com indica Jorge, "quan acabes, és molt gratificant. Més encara quan has passat per moments de molta pressió, com quan, a dos dies del ral·li, no arrancava el cotxe. Llavors, et trobes en la situació que no pots fer les coses més ràpid, però has de participar perquè ja has pagat la inscripció".

Dins de l'àmbit universitari, són poques les institucions que poden presumir de disposar d'un equip de competició en ral·lis. "Sabem que n'hi ha un altre", explica Paloma, "però treballa amb el suport de professors". A causa d'aquesta limitació, no hi ha encara un campionat interuniversitari, "però, encara que suposaria molta faena, estaria bé poder-lo crear", afig la integrant de l'SRT-UPV.

"Pots posar en pràctica tot el que estàs aprenent"

En definitiva, es tracta d'una iniciativa que permet als seus membres aprendre i gaudir de la seua passió: el motor. Per a Paloma, ha sigut una gran experiència perquè li ha permès "conèixer gent molt interessant, persones que tenen inquietuds com tu i, a més, posar en pràctica tot el que estàs aprenent".

Per la seua banda, Jorge assenyala que, durant aquests últims mesos, ha après molt: "Treballes en equip i resols problemes que no es veuen a classe. Comences a tractar les coses d'una manera més professional".

Generació Espontània, l'impuls

Creada amb el propòsit de promoure el talent i la iniciativa dels estudiants, la plataforma Generació Espontània UPV dona suport als alumnes en el desenvolupament d'activitats fora de l'aula. Actualment, té 44 grups associats, entre els quals hi ha l'Smash Rally Team.

Gràcies a aquesta plataforma, els estudiants de la UPV han aconseguit participar en esdeveniments nacionals i internacionals, en què han obtingut una molt bona posició en molts casos, i en què fomenten, al seu torn, un desenvolupament personal i professional més enllà de les classes.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial