Llengües electròniques que detecten el càncer

La UPV, l'IIS La Fe i el CIBER-BBN desenvolupen un sistema que revela la presència d'aquesta patologia d'una manera ràpida, senzilla i no invasiva

[ 29/05/2017 ]

Investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'IIS La Fe, integrats en la Unitat Mixta en Nanomedicina i Sensors impulsada per totes dues institucions, i el CIBER de Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN) han desenvolupat a escala de laboratori un nou sistema de baix cost per al diagnòstic no invasiu de càncer de pròstata i bufeta. Es tracta d'un equip de llengües electròniques basat en elèctrodes metàl·lics, que permet detectar de forma ràpida i senzilla aquesta patologia a partir d'una mostra d'orina.

L'equip de la UPV i l'IIS va avaluar l'eficàcia del mètode amb pacients abans i després de ser operats. A més, es van recollir mostres de persones amb hiperplàsia benigna de pròstata, integrats en el grup de no càncer. Aquest sistema va ser capaç de distingir les mostres d'orina no canceroses de les sí afectades amb una sensibilitat del 91% i una especificitat del 73%.

L'especificitat i la sensibilitat obtinguda per la llengua electrònica són majors que les de la prova més utilitzada actualment (el PSA, antigen prostàtic específic, en sang). "Els resultats constaten la idoneïtat d'aquesta nova tecnologia, que té un gran potencial per a la pràctica clínica, tant per al diagnòstic com per al seguiment dels pacients després de la teràpia", destaca Ramón Martínez Máñez, director de l'Institut Interuniversitari de Recerca de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic i director científic del CIBER-BBN.

Com funciona

El sistema consisteix a posar en contacte el sensor (en aquest cas, compost per metalls nobles i seminobles) amb la mostra d'orina. El sensor està connectat a un potenciòstat que aplica potencials diferents als elèctrodes i, al seu torn, recull els corrents resultants i s'analitzen amb un programa informàtic (anàlisi multivariant).

"La llengua s'entrena en una primera fase amb un conjunt de mostres per a generar un model que discrimine entre malalts i no afectats. Aquest model, una vegada validat, es podria utilitzar per a fer predicció sobre noves mostres d'orina, amb un cert marge de sensibilitat i especificitat", apunta Ramón Martínez Máñez.

En el seu treball, els investigadors van aplicar també tècniques que aporten informació metabòlica, com ara l'espectrometria de masses i la ressonància magnètica nuclear.

Detecció de càncer de pròstata amb gossos ensinistrats

A més, en el cas concret del càncer de pròstata, el doctor José Luis Ruiz Cerdá, responsable de la Unitat Mixta de Recerca en Nanomedicina i Sensors en l'IIS La Fe, i facultatiu del Servei d'Urologia de l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe, coordina un projecte l'objectiu del qual és detectar la malaltia amb gossos ensinistrats, mitjançant l'olfacte.

Fins al moment s'ha completat la fase d'ensinistrament en la qual s'ha utilitzat un nombre de mostres molt elevat d'orines procedents de pacients amb càncer i controls. Amb això, s'ha aconseguit que el sistema olfactori dels cans haja fixat la petjada olorosa del càncer de pròstata. Aquesta fase s'ha realitzat al Centre de Biodetecció de l'Associació Càncer i Detecció Olfactòria Canina (CDOC).

El doctor Ruiz Cerdá anuncia que ja ha finalitzat l'assaig doble cec en el qual es valora la capacitat diagnòstica dels gossos. "S'han realitzat 40 exàmens amb 240 mostres d'orina, de les quals únicament 30 procedien de pacients amb càncer de pròstata, la resta procedien de persones amb hiperplàsia benigna de pròstata. Encara que els resultats no són definitius, podem avançar que els valors de sensibilitat i especificitat estan per sobre del 90%".

Ruiz Cerdá explica que "aquestes dades han de ratificar-se amb altres cans ensinistrats. No obstant això, ens ha animat a passar a la següent fase, que permetria confirmar la presència de compostos volàtils en orina específics del càncer de pròstata, i identificar-los amb diverses plataformes d'anàlisis metabolòmica (RMN, espectrometria líquida i de gasos)".

Totes dues línies de recerca es van presentar en la VI Jornada de Cooperació UPV-La Fe, que es va celebrar el passat 24 de maig a l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local