Varietat Hydra

L'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes, centre mixt UPV-CSIC, descobreix un canvi en el genoma que produeix tomaques sense llavors

[ 09/05/2017 ]
Varietat Hydra

Un estudi desenvolupat a l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), els resultats del qual s'han publicat en la revista New Phytologist, ha permès la identificació d'un gen clau en la formació de fruits de tomaca sense llavors.

Tal com explica Concha Gómez Mena, investigadora del CSIC a l'IBMCP, "els fruits partenocàrpics, o sense llavors, tenen interès en l'àmbit de l'agricultura, ja que permeten el creixement de l'ovari de la fruita sense que calga que hi haja fertilització, i això és un avantatge posat cas que les condicions ambientals no afavorisquen la pol·linització".

Augmenta la vida útil del fruit i facilita la fabricació de sucs i pastes de tomaca

"De cara al consumidor", afig Gómez Mena, "el valor d'aquests fruits resideix en el fet que l'absència de llavors pot augmentar-ne la vida útil. A més, suposa un avantatge en els casos de fabricació de sucs i pastes de tomaca, en els quals és necessari eliminar-ne les llavors durant el procés d'elaboració".

Tomaques un 40% més xicotetes i amb un 80% menys de pes

Les tomaques de la varietat Hydra, obtingudes a través d'aquesta recerca, són un 40% més xicotetes i pesen un 80% menys que les de la varietat clàssica a partir de la qual s'ha aconseguit la mutació (Solanum lycopersicum). Segons els investigadors, això podria deure's al fet que les llavors constitueixen fonts de senyals hormonals que promouen el creixement de l'ovari en les plantes silvestres.

Desenvolupament sense llavors

La reproducció de les plantes amb flors (angiospermes) comença amb el desenvolupament floral i acaba amb la formació de fruits que protegeixen els embrions durant el desenvolupament i contribueixen a la dispersió de llavors.

La formació del fruit, generalment, es produeix després d'una pol·linització i fertilització dels òvuls, la qual cosa desencadena el creixement de l'ovari de la planta, que es converteix en el fruit. No obstant això, en determinades circumstàncies, el desenvolupament del fruit pot donar-se sense la fertilització ni el desenvolupament de la llavor, cosa que dona lloc a fruits partenocàrpics.

Per a obtenir aquests darrers, hi ha dues estratègies. Una, mitjançant el cultiu de varietats de plantes que han mutat i produeixen fruits sense llavors, i l'altra, a través de l'aplicació externa de reguladors del creixement com ara les auxines i les gibberel·lines.

Quant a això, José Pío Beltrán (IBMCP) conclou afegint que, "mitjançant tècniques de clonatge i silenciament gènic i experiments d'anàlisi d'expressió, hem identificat el gen HYDRA, que és similar al gen SPOROCYTELESS/NOZZLE de la planta model Arabidopsis . El nostre estudi realitzat en tomaca ha revelat una nova funció per a aquests gens, que és la prevenció del creixement precoç dels ovaris, amb la qual cosa, quan el gen està inactiu en la varietat Hydra, es produeix el desenvolupament de fruits sense llavors".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla