Detecció d'èxtasi

La UPV participa, a través de l'IDM, en el desenvolupament d'un nou sistema senzill, fiable, ràpid, selectiu i de baix cost

[ 04/05/2017 ]
Detecció d'èxtasi

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV), el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa en Bioenginyeria, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN), la Universitat del Sud de Dinamarca (Odense, Dinamarca) i l'Institut de Química de Polímers (ICP) de la Universitat Johannes Kepler (Linz, Àustria) ha desenvolupat un nou sensor que permet detectar èxtasi d'una manera senzilla, fiable, ràpida, selectiva i de baix cost.

El sistema de nanopartícules generat pels investigadors ofereix una resposta visual immediata: si una pastilla conté èxtasi, en diluir-la en aigua augmenta ràpidament la fluorescència del líquid, la qual cosa permet la detecció instantània de la droga. El treball s'ha publicat en la revista Chemical Communications.

Un psicoestimulant que pot provocar paranoies o fallades cardíaques

L'èxtasi és una de les drogues més consumides en l'actualitat. Es tracta d'un psicoestimulant que pot provocar, entre altres efectes, problemes de memòria, paranoia, insomni, hipertensió, i fins i tot fallades cardíaques.

Fins ara, la detecció i quantificació d'aquesta droga es duia a terme mitjançant tècniques com ara l'electroforesi capil·lar, l'espectroscòpia o la cromatografia; mètodes que, segons Beatriz Lozano, investigadora de l'Institut Interuniversitari de Recerca de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM), són "totalment vàlids, però requereixen l'ús d'un equipament tècnic car i de personal qualificat. Per contra, el nostre sistema destaca per la facilitat d'ús, el baix cost i l'alta fiabilitat".

Una porta molecular formada per la coordinació del 'blue box' i el naftol reté el colorant

El mètode dissenyat pels investigadors espanyols, danesos i austríacs consisteix en un material híbrid que inclou un suport inorgànic carregat amb un colorant -en aquest cas, la fluoresceïna- i funcionalitzat amb una molècula orgànica derivada del naftol.

El colorant queda retingut quan el blue box -una molècula àmpliament utilitzada en química- es coordina amb el naftol i forma una porta molecular. D'aquesta manera, davant la presència d'èxtasi en la mostra analitzada, es produeix una variació de la fluorescència, la intensitat de la qual varia en funció de la concentració de droga detectada.

"Anteriorment", explica Lozano, "ja s'havia descrit l'afinitat del blue box amb diferents neurotransmissors com ara la dopamina, i a causa de la semblança estructural entre aquest neurotransmissor i l'èxtasi, vam pensar que seria bona idea intentar que la porta molecular poguera obrir-se en presència de la droga i alliberar així el colorant que dona la resposta fluorogènica".

Segons les proves realitzades al laboratori, aquest nou sistema destaca, entre altres característiques, per l'alta sensibilitat, fins a 0'95 micrograms/mil·lilitre.

Pròxim pas i noves recerques

De cara al futur, els investigadors assenyalen que el pas següent és intentar incloure el material híbrid en una placa d'alumini "perquè la detecció siga encara més immediata i in situ", conclou Lozano.

Finalment, cal indicar que l'IDM treballa també, actualment, en un nou sensor per a la detecció d'altres drogues de síntesi.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera