Generació Espontània en UPV TV

Marcos López (Club de Debat): "Un enginyer ha de vendre un projecte a través de la seua oratòria per convèncer els seus caps que es desenvolupe"

[ 27/04/2017 ]
Generació Espontània en UPV TV

Fundat a l'octubre del 2011, el Club de Debat de la Universitat Politènica de València (UPV) és una organització sorgida per a introduir la dialèctica de competició a la universitat i enriquir, d'aquesta manera, la formació de l'alumnat.

Al llarg de la seua història, el grup, pertanyent a la plataforma Generació Espontània de la UPV, ha recollit resultats importants, com la victòria en el II Torneig de Debat Interpoli, i la condició de finalista en el IV Torneig Nacional de Debat Tres Cultures, de Còrdova, i en el II Torneig Nacional de Debat Isabel d'Espanya.

Esther Olmos, presidenta del Club de Debat, recorda que hi va començar amb les seues companyes de classe "perquè donaven crèdits", després de la qual cosa van participar en el primer torneig "amb els nervis que comporta parlar en públic. No obstant això, no va ser una barrera, ja que el llavors president del Club es va posar en contacte amb mi per a tornar a debatre. i d'això fa ja quasi quatre anys".

Una certa trajectòria tenia ja un altre dels membres de l'organització, Marcos López, quan va decidir apuntar-se "en primer de carrera, amb uns companys, a un torneig, ja que a l'institut havia participat en la lliga de debat de la Xarxa Vives i m'havia agradat l'experiència".

L'aprenentatge de l'oratòria

Per a fomentar el coneixement de l'alumnat, el professorat d'oratòria i tècniques de debat imparteix cursos perquè els membres del Club de Debat de la UPV puguen millorar les seues capacitats comunicatives.

Els estudiants, com reconeix Marcos, trauen profit d'això: "Quan vas a un torneig nacional, on el nivell és més alt, et trobes amb la situació que el debat que t'han ensenyat és diferent del d'altres universitats, de manera que cal adaptar-s'hi".

No en va, per a ell, "el Club de Debat és una cadena d'aprenentatge que mai s'acaba. No aconsegueixes ser un bon orador sense haver passat per moltes situacions; has de saber enfrontar-te tant als temps com als nous equips i a arguments que no coneixies".

Al llarg del curs acadèmic, la UPV participa en més de set tornejos, tant interns com estatals. "Fins que no passes al nivell nacional i poses a prova tots els coneixements", assenyala la presidenta del Club, "no acabes aquesta formació en oratòria, habilitat comunicativa, pensament crític i capacitat de convèncer".

Com es pot formar part del Club de Debat

El Club de Debat és una organització inclosa dins del programa Generació Espontània UPV, que rep el suport de la Delegació d'Alumnes i del Vicerectorat d'Alumnat i Extensió Universitària de la institució que dirigeix Francisco Mora.

Per a formar part del grup, només fa falta tenir-hi interès i ser alumna o alumne de la UPV. "El que sol fer la gent", explica Marcos, "és apuntar-se a un torneig intern per a conèixer les persones i la dinàmica, per veure com s'organitza".

Introducció, refutació i conclusió

Així mateix, en els tornejos, on els equips són de dos a quatre persones, hi ha tres posicions entre les quals cada participant ha d'elegir, en funció de les seues habilitats: "La persona introductora ha de tenir una bona planta per a presentar el tema i empatitzar amb el públic", indica Marcos. "Al seu torn, la refutadora ha de ser una persona àgil, que ha de filar en tot moment qualsevol cosa, mentre que la conclusiva és la que tanca el debat i qui explica la postura que ha guanyat".

"A les empreses, els resulta rellevant que els enginyers es preocupen per una formació que sembla no tenir a veure amb nosaltres, però que és molt aplicable en el nostre àmbit"

A més de l'experiència i la formació adquirida, formar part del Club de Debat ajuda a obrir noves portes més enllà de l'entorn universitari. "Les empreses sempre pregunten pels tornejos, és una cosa que els crida l'atenció", assenyala Esther Olmos. "Els resulta rellevant que hi haja enginyers, amb una formació completament tècnica, que s'hagen preocupat per una formació que sembla no tenir a veure amb nosaltres, però que és molt aplicable en el nostre àmbit".

En la mateixa línia, Marcos argumenta: "És molt important tenir l'habilitat de vendre't. Un enginyer ha de proposar un projecte a través de la seua oratòria per convèncer els seus caps que es desenvolupe".

En aquest aspecte, el Club de Debat de la UPV permet als alumnes ampliar el seu àmbit de formació, dotant-los d'una major capacitat, en perdre la por a parlar en públic, i ajudant-los a aprendre a treballar en equip, a exposar arguments crítics i a defensar les idees. "El més important és el que pots aconseguir", conclou Marcos. "Pots aprendre, conèixer molta gent i provar-te tu mateix".

Generació Espontània, l'impuls

Creada amb l'objectiu de fomentar el talent i la iniciativa dels estudiants, la plataforma Generació Espontània UPV, que dóna suport a l'alumnat en el desenvolupament d'activitats extracurriculars, té actualment 44 grups associats, entre els quals es troba el Club de Debat.

Gràcies a aquesta, centenars d'estudiants de la UPV han aconseguit participar en nombrosos esdeveniments nacionals i internacionals -en molts casos amb gran èxit- promovent, al seu torn, un desenvolupament personal i professional més enllà de les classes.

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial