Projecte Finesse

La UPV participa en el desenvolupament d'un 'sistema nerviós' de sensors òptics avançats per a biomedicina, enginyeria civil o el sector energètic

[ 11/04/2017 ]
Projecte Finesse

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM), és un dels socis de Finesse, un projecte europeu que té com a objectiu el desenvolupament d'un sistema nerviós de sensors òptics avançats amb aplicacions en nombrosos camps, com la biomedicina, les enginyeries civil i tèxtil o el sector energètic.

El projecte, coordinat per l'Escola Politècnica Federal de Lausana (EPFL, Suïssa) i que es prolongarà fins al 2020, inclou la formació de 15 joves investigadors europeus, tant per a la fabricació dels sensors de fibra òptica com per a la seua transferència al sector empresarial.

D'ells, 8 passaran pels laboratoris de l'iTEAM de la UPV, situats a la Ciutat Politècnica de la Innovació, parc científic de la UPV situat al campus de Vera (València), lloc en el qual es fabricarà el cor dels citats sensors, la part òptica.

No en va, com destaca Salvador Sales, investigador de l'iTEAM, "el nostre laboratori té més de 15 anys d'experiència en la fabricació d'aquests dispositius òptics, i s'ha convertit en una referència a nivell europeu, com ho demostra l'elevat nombre d'investigadors que passen per les nostres instal·lacions per a formar-se en el marc d'aquest projecte i altres col·laboracions realitzades de caràcter internacional".

L'enorme potencial dels sensors òptics

Enfront de la generació de sensors electrònics, els òptics destaquen per ser energèticament molt eficients sense causar interferències electromagnètiques. A més, són aïllants elèctrics, la qual cosa permet emprar aquesta tecnologia en àmbits especials, des de les aplicacions mèdiques fins als explosius.

"El seu rang de funcionament és enorme", afirma Sales, "fins i tot en condicions extremes de temperatura, humitat, etcètera, pesen molt poc, són molt xicotets i tenen una gran eficiència energètica. Tot això fa que es puguen utilitzar en múltiples sectors. El seu potencial és molt gran, i la demanda del sector industrial, cada vegada major".

Des de teixits intel·ligents fins a estructures aeroespacials i de radiació nuclear

Per tot això, en el marc de Finesse està previst el desenvolupament d'una gran varietat de sensors. Per exemple, per a l'Institut Tecnològic Tèxtil AITEX i l'empresa DONALIT estarien inclosos en teixits intel·ligents i permetrien monitoritzar diferents variables fisiològiques dels usuaris.

En el cas de l'enginyeria civil, es treballarà en una nova generació de sensors per a ADIF, CALSENS i BECSA; en l'aeroespacial, per a nous equips de monitoratge per a la multinacional THALES, i en la nuclear, l'objectiu serà el desenvolupament de sensors de radiació per a ANDRA.

26 socis

"Aquestes són només algunes de les empreses participants en el projecte", afig Sales. "En total, Finesse aglutina 26 socis entre universitats, centres de recerca i el sector industrial. L'empresa traslladarà les seues necessitats de producte i la resta de socis treballarà en l'R+D per a donar resposta a cadascuna d'aquestes", conclou l'investigador de l'iTEAM de la UPV.

Junt amb ell, per part de la UPV, participen també en el projecte Ivana Gasulla, Javier Madrigal, David Barrera i Demetrio Sartiano, tots, com Sales, membres de l'iTEAM; Pedro Calderón, de l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECF), i Pablo D'Este, de l'Institut de Gestió de la Innovació i el Coneixement (INGENIO, centre mixt de la UPV i el Consell Superior d'Investigacions Científiques, CSIC).

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Investigadores de la UPV y Metalesa desarrollan nuevas infraestructuras inteligentes para mejorar la seguridad vial