EAGLE

La UPV participa en un projecte europeu coordinat per IFP Energies Nouvelles per a aconseguir motors de gasolina altament eficients

[ 03/04/2017 ]
EAGLE

L'Institut CMT-Motors Tèrmics de la Universitat Politècnica de València (CMT-UPV) és un dels socis d'EAGLE (Efficient Additivated Gasoline Lean Engine), un projecte de recerca europeu coordinat per l'empresa francesa IFP Energies Nouvelles l'objectiu del qual és l'obtenció d'un motor de gasolina fins a un 20% més eficient que els actuals.

Així, segons indica Alberto Broatch, professor responsable del projecte per la part de CMT-UPV, "el rendiment màxim dels motors de gasolina oscil·la avui al voltant del 40%. La resta és energia que es perd, i el nostre objectiu fonamental és reduir aquestes pèrdues energètiques, que es produeixen ja des de la combustió".

Per a aconseguir-ho, en el marc d'EAGLE s'avaluaran i combinaran diferents tecnologies avançades amb la finalitat de desenvolupar un innovador concepte de motor que permetrà assolir una eficiència màxima, almenys, del 50%.

Facilitarà assolir l'objectiu d'emissions de 50 g de CO2/km

Jean-Marc Zaccardi, investigador d'IFP Energies Nouvelles i coordinador del projecte, assenyala que "aquest nou concepte ajudarà la indústria automobilística europea a aconseguir el pròxim objectiu d'emissions de 50 g de CO2/km, que respecta així la legislació en matèria de partícules i emissions d'òxids de nitrogen en els vehicles híbrids".

Per a assolir els seus propòsits, EAGLE planteja l'ús d'hidrogen com a combustible addicional per a aconseguir i estabilitzar combustions ultranetes, així com el desenvolupament d'un sistema d'injecció en precambra annexa a la cambra de combustió principal.

Reducció de pèrdues de calor provocades per la combustió

Un altre dels objectius del projecte és reduir les pèrdues de calor producte de la combustió, aplicant amb aquesta finalitat un revestiment aïllant en algunes parts de la cambra de combustió, amb materials avançats de conductivitat i capacitància tèrmica molt baixes.

"Aquest és un dels treballs principals en els quals col·labora CMT-UPV", afig Broatch. "Entre altres tasques, determinarem les característiques principals que ha de tenir el revestiment tèrmic per a aconseguir superfícies la temperatura de les quals fluctue en fase amb la temperatura del gas de la combustió, i minimitzar així les pèrdues de calor. A més, estudiarem també en quines parts de la cambra convé aplicar el revestiment amb vista a aconseguir un aïllament el més eficient possible".

Nou catalitzador compatible

En el marc del projecte, a més, es preveu desenvolupar també un nou catalitzador compatible amb la combustió pobra, així com utilitzar l'hidrogen com a component reductor en els catalitzadors de NOx.

Renault desenvoluparà un prototip

"L'objectiu final", apunta Cédric Libert, responsable del projecte per a Renault, "és augmentar el rendiment dels motors, mantenint les emissions en els límits actuals, i anticipant les futures normes d'emissions reals de conducció".

D'altra banda, cal assenyalar que, a més de tota la fase d'avaluació i simulació en els diferents laboratoris dels participants en el projecte, entre aquests el de CMT-UPV, EAGLE inclou el desenvolupament d'un prototip de motor a partir dels resultats obtinguts, que serà fabricat per Renault.

El projecte EAGLE, finançat pel programa H2020, va arrancar el passat mes d'octubre i s'estendrà fins al començament del 2020.

Empresa i universitat, juntes

Juntament amb el coordinador IFP Energies Nouvelles i la multinacional francesa Renault, participen en el projecte la UPV i sis socis més de França, Alemanya i Itàlia, les empreses Saint-Gobain Centre de Recherche et d'Etudes Européen, Continental Automotive GmbH, Continental Automotive France SAS i FEV Europe GmbH, i les universitats Universitá degli Studi di Napoli Federico II i Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule d'Aachen.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC