Exposició interactiva

La mostra "Ana Juan. Dibuixant a l'altre costat", organitzada per l'artista i la UPV, exposada a Madrid fins al pròxim 18 de juny

[ 23/03/2017 ]
Exposició interactiva

L'exposició interactiva "Ana Juan. Dibuixant a l'altre costat", organitzada conjuntament per la mateixa il·lustradora valenciana i el grup UNIT Experimental de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha arribat al Museu ABC de Madrid, on romandrà exposada fins al pròxim 18 de juny.

Amb l'ajuda de tauletes, dispositius mòbils i ulleres de realitat virtual, la mostra revela l'univers creatiu de l'autora en una exposició en la qual les persones visitants es converteixen en protagonistes.

En l'exposició individual més ambiciosa realitzada per l'autora fins avui, les visites poden gaudir d'Un altre pas de rosca d'Henry James -obra de la qual es poden contemplar tant els grans llenços de color com els dibuixos realitzats en bitò- i Snowhite, la seua versió de Blancaneu, on els dibuixos originals realitzats amb la tradicional tècnica de carbonet prenen una nova dimensió a través de la tecnologia. L'èxit d'aquesta última va portar a complementar-la amb l'edició limitada Snowhite's Secret Box, origen del videojoc posterior Erthaland, Snowhite's Mystery Tale.

Doble recorregut i possibles nous finals

El Museu ABC presenta un recorregut doble. Així, el lector o lectora pot contemplar els dibuixos originals que van servir per a il·lustrar els llibres al mateix temps que la jugadora o jugador (gamer) s'encarna en Snowhite per a aventurar-se en el videojoc creat a partir del seu relat il·lustrat.

El joc es planteja com una narració paral·lela al llibre, que al seu torn, es troba oberta a noves situacions, personatges i, fins i tot, finals. D'aquesta manera, el/la visitant pot submergir-se en el primer capítol del joc i realitzar una visita virtual a l'entorn en el qual transcorre. A més, a través de la realitat augmentada, pot resoldre diferents reptes que converteixen el Museu en l'escenari de joc.

La sala del Museu ABC, convertida en tauler

David Heras i Nuria Rodríguez, comissaris, del grup UNIT Experimental UPV, expliquen que "l'aventura gràfica es trasllada a la mateixa sala del Museu ABC, que es converteix en tauler. L'espectadora o espectador realitza un recorregut de pistes mitjançant la realitat augmentada, interactuant amb els elements de la sala, per a superar un repte". Aquests projectes, a més, estan complementats amb l'exposició de múltiples esbossos i vídeos que desgranen el procés creatiu de la il·lustradora.

Unit Experimental és un equip interdisciplinari de personal investigador de la UPV especialitzat en la generació d'eines transmèdia principalment orientades a esdeveniments culturals, exposicions i publicacions.

Ana Juan, Premi Nacional d'Il·lustració

Ana Juan (València, 1961) va estudiar a la Facultat de Belles Arts de Sant Carles de la UPV. Posteriorment, el 1982, es va traslladar a Madrid, on es va donar a conèixer en publicacions com Madriz o La Luna, i va començar a col·laborar amb els periòdics El País i El Mundo.

Des de llavors, ha treballat il·lustrant portades de llibres, cartells i campanyes publicitàries per a empreses nacionals i internacionals com RENFE o American Airlines, entre altres. Molt coneguts són els seus treballs per a The New Yorker, revista per a la qual ha realitzat més de 20 portades, entre aquestes "Solidarité", homenatjant les víctimes de l'atemptat patit per integrants de la revista Charlie Hebdo al gener del 2015. Les seues il·lustracions han rebut nombrosos guardons, així com diversos esments de la Society of Illustrators de Nova York.

Autora de llibres infantils com Frida i The Night Eater -premiat amb l'Ezra Jack Keats 2004 (Estats Units)- i d'àlbums il·lustrats com Snowhite, Demeter i Circus, entre altres, Ana Juan és també la il·lustradora de la saga Fairyland de Catherynne Valente. El 2010, l'autora va obtenir el Premi Nacional d'Il·lustració que concedeix el Ministeri de Cultura d'Espanya i, el 2012, va rebre la Medalla de Sant Carles atorgada per la Facultat de Belles Arts de la UPV.

El Museu ABC, amb un fons de 200.000 dibuixos i il·lustracions

Inaugurat el 2010 a Madrid, en un modern edifici de quasi 4.000 m2, el Museu ABC acull la Col·lecció ABC, que inclou un fons de 200.000 dibuixos i il·lustracions signats per més de 1.500 artistes.

Referència internacional en nombroses disciplines, entre els seus objectius principals cal destacar la conservació, l'estudi i la difusió de la Col·lecció ABC, així com el disseny i desenvolupament d'activitats entorn del dibuix i la il·lustració contemporània (còmic, animació i grafit, entre altres).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC