#Seguirconvida

La UPV s'adhereix a la campanya de Metges Sense Fronteres per a sensibilitzar sobre el sofriment generat pels conflictes armats

[ 21/03/2017 ]
#Seguirconvida

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha decidit adherir-se, a través de l'organització de dues activitats vinculades, a la campanya de Metges Sense Fronteres (MSF) #Seguirconvida, una iniciativa de sensibilització que té com a principal objectiu donar a conèixer el rostre humà del sofriment que provoquen els conflictes armats.

Ambdues accions, previstes per als dies 23 i 29 de març, serviran d'impuls a la campanya, que recorrerà cinc ciutats espanyoles durant 2017, sent València, entre el 28 de març i el 9 d'abril, la primera a mostrar els contextos seleccionats per a aquest any: la situació en el Mediterrani i República Centreafricana.

Ulleres de realitat virtual en l'Àgora, el dijous 23, per a visualitzar dins d'una jaima els èxodes a Síria i Sudan del Sud

La primera de les dues activitats organitzades per la UPV de la mà del seu Vicerectorat de Responsabilitat Social, Cooperació i Esport; l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica (ETSEGCT-UPV); i Geoinquietos València, és la instal·lació d'una jaima en l'Àgora del seu Campus de Vera (València), el dijous 23 de març, de 10 a 14 hores.

En ella, qualsevol persona interessada podrà conèixer, visualitzant amb ulleres de realitat virtual videos 360°, els contextos tractats en l'edició de 2016: els èxodes a Síria i Sudan del Sud. L'esdeveniment, a més, comptarà amb la participació i els testimoniatges directes de tres treballadors de MSF que són antics alumnes de la UPV: Juanma Genoll (enginyer industrial), Mónica Teruel (enginyera en telecomunicacions) -tots dos nouvinguts de República Centreafricana-, i René Payri, (enginyer industrial), que acaba de tornar d'Angola.

El dimecres 29, l'ETSEGCT-UPV acollirà un mapatge de zones en conflicte

La segona cita, titulada "Metges Sense Fronteres i Geovoluntariat. Mapar zones en conflicte bèl·lic", tindrà lloc el dimecres 29 de març, a partir de les 17 hores, en l'ETSEGCT-UPV. Des d'allí, amb l'ajuda de Geoinquietos València i en col·laboració amb MSF i el Vicerectorat de Responsabilitat Social, Cooperació i Deporte UPV, es durà a terme un mapató.

La jornada té com a objectiu fomentar el voluntariat cartogràfic, de manera que qualsevol persona, després d'una ràpida formació, puga cartografiar zones sensibles de les quals encara no existeixen mapes. La cartografia podrà ser utilitzada posteriorment per MSF i altres organitzacions humanitàries, en col·laboració amb les autoritats de cada país, per a desenvolupar de forma efectiva labors d'ajuda sobre el terreny.

Per al desenvolupament d'aquesta activitat, es compta amb el suport de les plataformes que ofereixen OpenStreetMap (OSM) -que garanteix que les dades arreplegades i els mapes generats seran d'ús lliure, accessibles i sense restriccions- i Humanitarian OpenStreetMap Team (HOT), que proporciona tant la cartografia base com les eines que permeten la creació de mapes de forma ràpida i senzilla.

Beneficis dels 'mapatons' davant les crisis humanitàries

Aquest esdeveniment, que rep el nom de mapató, pertany al projecte Missing Maps, una iniciativa col·laborativa engegada per MSF amb la Creu Roja Britànica, la Creu Roja Americana i l'equip humanitari d'OpenStreetMap.

La idea consisteix a utilitzar les noves tecnologies i els satèl·lits per a mapear les parts del món més vulnerables a crisis humanitàries, desastres naturals, conflictes, epidèmies o brots de malalties.

D'aquesta manera, construint mapes detallats, es pot arribar als pacients de forma més ràpida, realitzar un seguiment dels problemes amb major eficàcia, i comprendre millor les necessitats de les persones després d'una emergència.

Per a inscriure's en el mapató, que comptarà amb la participació d'estudiants de la borsa de Voluntariat Social de la UPV, bastarà amb accedir a l'enllaç situat a peu de pàgina.

Exposició virtual en la Plaça de la Verge

Juntament amb les activitats anteriorment citades, el dimecres 5 d'abril es durà a terme la inauguració d'una exposició en la Plaça de la Verge que acollirà una instal·lació de realitat virtual.

La mostra possibilitarà, a través del sistema de vídeos 360° utilitzat el 23 de març en la UPV, que el visitant tinga l'oportunitat de realitzar una experiència d'immersió visual que li situe virtualment a bord d'un dels vaixells de rescat de MSF, o que li permeta conèixer la situació de milers de desplaçats de República Centreafricana.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera