Llum Verda

Tres estudiants de la UPV s'imposen entre 1.500 hackers i guanyen la fase nacional del HackForGood 2017 amb una app per a invidents

[ 20/03/2017 ]
Llum Verda

Tres estudiants de la Universitat Politècnica de València (UPV) -Jorge Fabregat, Javier Ferrando i Joaquín Montesinos- són els guanyadors de la cinquena edició del HackForGood global, dotada amb 5.000 euros de premi per al vencedor o vencedora, als quals cal afegir els 1.000 que van obtenir prèviament en imposar-se en la fase local.

El seu projecte, que té per títol Llum Verda, desenvolupa una aplicació pensada per a millorar la mobilitat de les persones invidents, que combina la informació de l'Ajuntament de València sobre la ubicació dels semàfors i la posició GPS de l'usuari o usuària.

La idea va sorgir en el marc de l'associació Makers UPV, que reuneix estudiants amb inquietuds extraacadèmiques i va posar en contacte els tres integrants del projecte, que fins llavors no es coneixien. Apassionats de la fabricació, van començar construint drons i impressores en 3D. Posteriorment, van decidir fer el salt a la competició nacional, en la qual s'han acabat imposant entre 1.500 participants.

A partir d'una placa Arduino i les dades obertes que ofereix l'Ajuntament de València

Javier Ferrando, estudiant d'Enginyeria Elèctrica, explica que Llum Verda "és una aplicació mòbil que adverteix al vianant invident -amb una vibració o un xiulet- si pot passar o no".

Quant a l'origen del projecte, Jorge Fabregat, estudiant d'Enginyeria de Telecomunicació, comenta com van consensuar la idea guanyadora: "Javi volia desenvolupar alguna cosa relacionada amb un semàfor per a invidents amb tecnologia Bluetooth, que té l'inconvenient que obliga a la persona usuària a sincronitzar a mà el telèfon en cada nou semàfor que troba. Joaquín va proposar llavors utilitzar les dades obertes que ofereix l'Ajuntament de València, així que vàrem idear una manera d'unificar-ho tot i se'ns va ocórrer l'aplicació".

Per a obtenir l'estat dels semàfors en temps real, van recórrer a una placa Arduino, un microcontrolador de codi obert i baix cost, fàcil d'usar i molt flexible, pensat perquè artistes, dissenyadors, principiants en informàtica i qualsevol persona interessada puguen crear objectes o entorns interactius.

Quatre guardons i multitud d'elogis

En el concurs, Llum Verda ha acaparat multitud d'elogis i guardons. No en va, a més del guardó absolut en la fase global, prèviament havia aconseguit tres premis locals: Geo-Open Data VLC, Think Big i primer lloc de la seu de València.

Però el projecte no ha acabat ací, ja que el seu èxit en la categoria Think Big, de la Fundació Telefònica, els hi permetrà continuar treballant. En aquest cas, el guardó consisteix en un cap de setmana formatiu en qüestions d'emprenedoria social; la possibilitat d'accedir a finançament de fins a 3.000 euros, i el suport personalitzat d'un mentor o mentora (personal voluntari empleat de la mateixa empresa de telefonia).

HackForGood 2017: 150 projectes de 1.500 hackers pertanyents a 23 universitats espanyoles

HackForGood és una competició per a desenvolupar solucions digitals que milloren el món en què vivim. En aquesta, entusiastes de la tecnologia, la programació, el disseny i el món social treballen en la resolució de reptes relacionats amb la innovació social (educació, sanitat, indústria, economia digital, inclusió o sostenibilitat ambiental).

L'edició del 2017, que ha tingut 15 seus simultànies, ha reunit 1.500 hackers de 23 universitats espanyoles, que han presentat un total de 150 projectes.

A València, el hackató ha sigut organitzat per les escoles tècniques superiors d'Enginyeria Informàtica (ETSINF) i d'Enginyeria de Telecomunicació (ETSET) de la UPV, amb el patrocini de la Càtedra Telefònica i la col·laboració de l'Institut Idees.

Un altre èxit de Generació Espontània

Makers UPV és un dels 30 grups integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la UPV per a ajudar el seu alumnat més competitiu i internacional. Sota aquest paraigua, la institució dirigida per Francisco Mora desplega un programa de suport institucional a les associacions més actives, a fi que duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat.) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants.

Notícies destacades

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local