Prevenció d'accidents

Personal investigador de la UPV i la UGR dissenyen un nou sistema de baix cost que detecta distraccions i símptomes de fatiga a la carretera

[ 22/02/2017 ]
Prevenció d'accidents

Un equip conjunt d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i la Universitat de Granada (UGR) ha dissenyat un nou sistema de baix cost que detecta símptomes de fatiga i situacions de distracció dels conductors, i que podria ajudar a prevenir i evitar possibles accidents de carretera.

El sistema consta de diversos sensors que monitoritzen diferents paràmetres físics del conductor o conductora, i la seua posició al volant. A partir de les dades obtingudes, és capaç de generar una sèrie de senyals acústics si detecta algun risc, amb la finalitat d'alertar els conductors i evitar accidents.

Àmplia varietat de símptomes de la fatiga

Tal com expliquen els investigadors, la fatiga presenta una àmplia varietat de símptomes -visió borrosa i augment de l'índex de parpelleig, ansietat i canvis en el comportament dels conductors, increment del nombre de moviments per a acomodar-se en el seient.- i augmenta el temps de reacció de la conductora o conductor davant una determinada situació perillosa a la carretera.

"Per aquesta raó", indica Jaime Lloret, investigador de l'Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) al campus de Gandia UPV, "és important disposar de sistemes capaços de detectar aquests símptomes per a ajudar a augmentar la seguretat dels conductors. Ara bé, la majoria de les solucions actuals se centren en el moviment dels ulls i la detecció de rostres. El nostre sistema va més enllà".

Components

El sistema ideat per l'equip de la UPV i la UGR consta d'una placa electrònica que actua com a unitat central de processament; dos sensors de pressió situats al volant i dos més que mesuren la temperatura del conductor o conductora (en tots dos casos per duplicat, per a monitoritzar les dues mans); un sensor de llum en el reposacaps que alertaria de possibles becades en conduir, i el dispositiu (brunzidor) que genera l'alarma acústica en cas de detectar un estat de fatiga o distracció de la conductora o conductor.

Tot això es completa amb un sensor de xoc que detecta col·lisions o un frenat sobtat, i un polsador col·locat al volant que serveix per a reinicialitzar el sistema, com assenyala Sandra Sendra (UGR): "Després de generar una alarma, el conductor o conductora ha de deshabilitar-la pressionant el botó".

Mode de funcionament

Els sensors estan connectats a la placa electrònica central, que rep dades d'aquests cada segon, i els processa i analitza mitjançant un algorisme per a comprovar si els valors recollits romanen dins dels llindars considerats normals o segurs.

Quan qualsevol d'aquests sensors supera els citats llindars, l'algorisme tracta de definir si es tracta d'una falsa alarma o si els sensors han registrat una possible situació de fatiga o distracció del conductor o conductora del vehicle. En aquest últim cas, s'activa el senyal acústic que serveix d'alerta a la conductora o conductor.

Cal indicar també que tots els registres queden emmagatzemats en una microtargeta SD per a una possible tasca de postprocessament, en cas d'accidents o estudis futurs.

Treballen per a incorporar al sistema un receptor GPS que reculla la posició del vehicle

El sistema -presentat en la 1st EAI International Conference on Future Intelligent Vehicular Technologies, realitzada el passat mes de setembre a Portugal- va ser guardonat com el millor article de la conferència.

Actualment, els investigadors treballen per a incorporar un petit receptor GPS que reculla la posició del vehicle i un mòdul de tecnologia sense fil que permeta connectar el sistema amb els telèfons intel·ligents dels conductors, de manera que, en últim terme, el sistema siga capaç de generar una telefonada d'emergència.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny