Art electrònic

La UPV exposa, fins al 3 de març del 2017, "Electronic Timing. Col·lecció BEEP d'Art Electrònic. Cas d'estudi"

[ 04/11/2016 ]

La Sala Josep Renau de la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València (UPV) acull, fins al 3 de març del 2017, la mostra "Electronic Timing. Col·lecció BEEP d'Art Electrònic. Cas d'estudi".

Sorgida fruit del conveni de col·laboració signat enguany per la UPV i la Col·lecció BEEP d'Art Electrònic; l'interès del Màster Oficial en Arts Visuals i Multimèdia, i la col·laboració de LaAgencia, la mostra pretén posar a l'abast del públic la millor col·lecció d'art electrònic contemporani del país en l'àmbit de la universitat, per tal que se'n gaudisca, s'estudie i s'investigue.

Des de l'art en xarxa fins a l'art interactiu

Oberta al públic de dilluns a divendres, laborables, entre les 10 i les 14 h, i les 16 i les 19 h en horari vespertí, "Electronic Timing. Col·lecció BEEP d'Art Electrònic. Cas d'estudi" reuneix obres realitzades amb nous mitjans, que abasten des de l'anomenat art en xarxa (net art) fins a l'art interactiu, passant per la robòtica, l'electrònica, el bioart i allò digital, cobrint d'aquesta manera totes les facetes permeses per la tecnologia contemporània i oferint un fidel reflex de les noves maneres de reflexionar sobre la nostra realitat en plena era tecnològica.

Permet a l'alumnat treballar en el muntatge, la documentació i la preservació de les obres

Un dels aspectes més destacats de la mostra és l'enfocament com a cas d'estudi, la qual cosa permet -tant als estudiants com al professorat de la UPV- treballar directament en el muntatge, la documentació i la preservació de les obres, coneixent de primera mà la complexitat tecnològica que les configura explicada pels seus protagonistes.

No en va, els artistes i tècnics creadors dirigiran sessions de treball amb els alumnes per a explicar tant les pròpies metodologies de treball com els protocols necessaris per a la preservació de les obres. Així, la proposta conjumina pràctica artística i tecnologia, promovent una aliança innovadora en la intersecció d'art, ciència i tecnologia que cerca la convergència entre mètodes científics i artístics.

La documentació generada, rellevant per al personal investigador, gestor cultural i conservador de la col·lecció

Tota la documentació generada durant l'exposició pels estudiants entorn de la col·lecció (instruccions de muntatge, fitxes de manteniment, protocols de preservació davant l'obsolescència dels components, recopilació de llenguatges de programació i manteniment informàtic, etc.) constituirà al seu torn una informació rellevant tant per als investigadors i els gestors culturals, com per als mateixos conservadors de la col·lecció BEEP, i afavorirà el coneixement en profunditat de les obres i una sistematització dels seus requisits d'exposició.

Perquè això siga possible, l'espai de la Sala Josep Renau s'ha ajustat a un disseny expositiu a manera d'estands de fira, ja que la mostra es planteja com un treball en curs, com un assaig que es desenvolupa en el temps i on les peces aniran canviant, actualitzant-se cada tres setmanes, de manera que al final totes les que integren la col·lecció seran revisades, exhibides i documentades.

La Col·lecció BEEP d'Art Electrònic: 12 anys dedicats a l'art tecnològic

La Col·lecció BEEP d'Art Electrònic és el fruit de l'objectiu del grup TICNOVA de potenciar la creació artística vinculada a la tecnologia i afavorir la comunicació entre els desenvolupadors/creadors de tecnologia i els creadors artistes, una col·laboració natural que beneficia i enriqueix tots dos mons.

Vinculada des dels inicis a la Fira d'Art Contemporani de Madrid ARCOmadrid, per mitjà del Premi ARCO-BEEP d'Art Electrònic, la col·lecció s'ha convertit, en una dècada, en una de les més importants d'Europa.

Seminaris, tallers i conferències paral·leles

Per a una millor comprensió de les obres en exposició i del context en el qual sorgeix la Col·lecció BEEP, la mostra es completa amb una sèrie de materials documentals entre els quals destaquen fotografies de l'estand de BEEP a ARCOmadrid al llarg de l'última dècada, així com dels catàlegs de la fira, i altres documents de l'arxiu de la productora independent LaAgencia.

Finalment, una sèrie de seminaris amb els artistes a la mateixa sala, tallers tècnics i conferències del personal conservador de la Col·lecció BEEP permetran establir les pautes per al desenvolupament d'un treball de recerca sobre cadascuna de les obres (tècnic i documental) per part d'alumnat i professorat de diferents titulacions de la UPV.

Personalitats de primer nivell

El primer dels seminaris estarà impartit per José Manuel Berenguer durant la primera setmana de novembre, i consistirà en la revisió de la seua obra Luci, obra guanyadora de la III Edició dels Premis ARCOmadrid/BEEP d'Art Electrònic el 2008.

En el programa d'activitats, que es desenvolupa del novembre al març, participen: Vicente Matallana (responsable de la col·lecció), Jussi Parikka (teòric i comissari de nous mitjans, i professor de la Universitat de Southampton), David Cuartielles (enginyer, fundador d'Arduino - Genuino i director d'ArduinoLab, Suècia), Pau Waelder (teòric, comissari i docent d'art multimèdia), Lino García Morales (doctor enginyer de telecomunicacions i professor de la Universitat Politècnica de Madrid), Tere Badía (directora d'HANGAR, Barcelona), David Sanz Kirbis (enginyer industrial i creatiu multimèdia), Anthony Maubert (artista sonor) i Ricardo Iglesias (artista i professor de la Universitat de Barcelona).

Notícia UPV TV

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar
Carreteras más seguras Carreteras más seguras