CoSuDS

L'IEAMA de la UPV coordina un projecte europeu per a contribuir a una gestió més eficient i sostenible l'aigua de pluja a les ciutats

[ 16/09/2016 ]
CoSuDS

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través de l'Institut de Recerca d'Enginyeria de l'Aigua i Medi Ambient (IEAMA), coordina el projecte europeu CoSuDS (Collaborative Transition towards Sustainable Urban Drainage: Making it Happen at District Scale), que té com a objectiu contribuir a una gestió més eficient i sostenible de l'aigua de pluja a les ciutats mitjançant l'ús de sistemes urbans de drenatge sostenible (SuDS) i a partir d'un enfocament participatiu i col·laboratiu.

L'estudi, que compta amb Ignacio Andrés -membre de l'IEAMA de la UPV- com a investigador principal, està finançant per la plataforma Climate-KIC dins del programa Pathfinder i té una durada de 6 mesos. Hi participen també l'Ajuntament de Castelló, l'Institut Valencià de l'Edificació (IVE) i la Fundació INNDEA de l'Ajuntament de València.

Un barri de Castelló, municipi pilot

El projecte consisteix a seleccionar un barri de la ciutat de Castelló (municipi pilot de l'estudi) on hi haja un problema de drenatge urbà i dur a terme una sèrie de sessions conjuntes per a plantejar, analitzar i definir l'estratègia òptima en la gestió de les aigües pluvials allí existents.

Segons Andrés, d'aquesta manera, l'equip proporcionarà a les autoritats locals "recomanacions en la presa de decisions pel que fa a sostenibilitat, mitigació de riscos d'inundació i eficiència energètica".

L'objectiu: un manual de referència per a articular la transició a un drenatge alternatiu sostenible

No en va, CoSuDS analitza les interaccions entre els tres subsistemes: l'aigua (inundacions, riscos de contaminació), l'energia (reducció del consum d'energia en els edificis, cicle de l'aigua urbana) i l'entorn construït, que proporciona beneficis socials i ambientals als ciutadans.

Per això, està prevista la celebració de tres sessions de treball amb governs locals, ciutadania, personal tècnic i altres parts implicades, amb l'objectiu d'integrar les demandes i els interessos dels múltiples actors.

En aquest sentit, l'investigador de l'IEAMA de la UPV afirma que no es tracta de resoldre el cas concret de la ciutat de Castelló, "sinó d'elaborar un manual sobre com s'articula la transició entre el drenatge convencional i el drenatge alternatiu sostenible, que servisca de referència per a altres ciutats espanyoles i influïsca sobre la planificació urbana i les polítiques públiques".

E²STORMED, el precedent

En el període 2013-2015, l'IEAMA de la UPV va coordinar el projecte E²STORMED, amb l'objectiu de millorar l'eficiència energètica en la gestió del cicle de l'aigua en zones urbanes i edificis mitjançant la utilització de sistemes innovadors de gestió de l'aigua de pluja, com els SuDS.

El principal resultat del projecte va ser el desenvolupament de l'eina de suport a la decisió E²STORMED, que permet analitzar les diferents alternatives per a la gestió de les aigües pluvials.

Aquest programari ha sigut aplicat en diverses àrees pilot, com el municipi de Benaguasil, que va obtenir el premi Ciutat Sostenible 2015 en la categoria Gestió del Cicle de l'Aigua, atorgat per la Fundació Fòrum Ambiental. No obstant això, encara no s'ha aplicat fora de les ciutats sòcies del projecte ni amb la participació directa dels ciutadans.

Per això, Ignacio Andrés indica que el projecte CoSuDs és una bona oportunitat per traslladar aquest model a una ciutat que manca d'experiència en aquest àmbit, com Castelló. "Volem saber com es planteja estratègicament una acció d'aquest tipus en un districte o barri, i observar la viabilitat de l'aplicació a escala ciutat".

Què són els SuDS?

Els sistemes urbans de drenatge sostenible (SuDS) representen una solució eficient econòmicament i flexible per a la gestió dels escorriments urbans. Funciona imitant les condicions prèvies al desenvolupament urbà, potenciant la infiltració, retenció i laminació en origen.

A més, millora el paisatge urbà, disminueix la despesa en consum energètic associat al cicle de l'aigua, elimina contaminants i permet l'aprofitament de l'aigua per a altres usos.

Els SuDS tenen per objecte minimitzar les conseqüències del desenvolupament urbà quant a la producció d'escorriments, tant pel que fa a la quantitat (reduint-la), com a la qualitat d'aquesta. Tot això, intentant maximitzar la integració paisatgística i el valor social i ambiental de les actuacions.

A més, estudis recents també demostren que la utilització de SuDS pot suposar un increment de l'eficiència energètica en el cicle integral de l'aigua.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC