Dades obertes

Hervé Falciani, a la UPV: "El frau fiscal pot ser detectat des de la matemàtica senzilla"

[ 09/09/2016 ]
Dades obertes

"El frau fiscal pot ser detectat des de la matemàtica senzilla, sense dades explícites. Una factura pot ser considerada com dos elements, tres o, per exemple, quelcom molt més important, un factor de pertorbació que pot modificar patrons de sèries. A voltes, podem detectar el frau cercant factors d'anormalitat en una sèrie, localitzant alguna cosa que modifique un patró".

No ho diu qualsevol. El que parla és Hervé Falciani, l'enginyer de sistemes italofrancès que va saltar a la fama després de revelar (després de treballar a la filial suïssa de la multinacional bancària britànica HSBC) les dades d'aproximadament 130.000 possibles evasors fiscals, i que va donar lloc a la coneguda com a Llista Falciani.

Falciani, que col·labora des del 2009 amb la justícia de diversos països (els Estats Units, França i Espanya, entre aquests), ha sigut aquesta setmana un dels ponents estrella del curs Transparència a través de les dades 2016, esdeveniment organitzat per la Càtedra de Transparència i Participació de la Universitat Politècnica de València (UPV).

"El desafiament de les dades públiques és que siguen fiables i estiguen al dia"

Falciani, que va afirmar estar "orgullós de poder estar a la UPV", va destacar la importància del treball en equip com a clau de de les dades obertes: "No es fa res sol, sense col·laboració. Aquest és el sentit de les dades obertes".

"Un desafiament per a poder utilitzar les dades públiques és que siguen fiables i estiguen al dia, és a dir, que puguen tenir una utilitat temporal i ser compartides sense ser modificades", va afegir l'informàtic.

"Per a conèixer una activitat, és necessari seguir-la de manera continuada en el temps i observar la seua direcció"

Quant a les claus de la lluita antifrau, Falciani va assenyalar que, "per a conèixer una activitat, és necessari seguir-la de manera continuada en el temps i observar la seua direcció, el rumb que pren. Tot el joc es fa amb dades, es basa a seleccionar els elements que utilitzaràs".

"Sóc un jugador", va afegir. "M'agrada lluitar contra el frau. A més, trobaràs ajuda, perquè a tothom li agrada donar bastonades", va bromejar.

Revisar la frontera actual del dret a la privadesa, necessari

Ja en un to més seriós, Falciani va advertir sobre la necessitat de "revisar l'actual dret a la privadesa, és a dir, quin tipus d'informació pot i deu ser compartida sense entrar en conflicte amb els drets fonamentals, on posem el límit del que ha de ser públic i del que no. I sí, pel bé de la societat, hem de canviar aquesta frontera".

Mar Cabra: "El món no és el mateix després de Snowden, Assange o Falciani"

Sens dubte, una altra de les presències més destacades en el curs ha sigut la de Mar Cabra, una de les 12 persones integrants del Consorci Internacional de Periodistes de Recerca (ICIJ n'és la sigla en anglès) amb les quals dos periodistes del diari alemany Süddeutsche Zeitung, Bastian Obermayer i Frederik Obermaier, van decidir compartir la filtració anònima rebuda de la mà d'algú amagat sota el pseudònim de Jhon Doe i que, després d'un any de treball de 370 periodistes de 76 països, va acabar cristal·litzant en els coneguts com a Papers de Panamà.

Cabra, que va explicar que "la clau" d'aquests "va ser guardar el secret durant un any" -fins que, de manera simultània, el passat 3 d'abril, a les 20 hores, més d'un centenar de mitjans de tot el planeta (a Espanya, El Confidencial i La Sexta), van començar a publicar-los-, considera que "el món no és el mateix després de Snowden, Assange o Falciani".

"La transparència només existeix gràcies a persones que, literalment, es juguen la vida"

Per a la cap de l'equip de Dades i Recerca de l'ICIJ, "la transparència solament existeix gràcies a persones que literalment es juguen la vida, com Hervé. Per això, és fonamental fomentar un sistema que afavorisca les filtracions i, especialment, protegisca les persones que publiquen dades que posen al descobert fets delictius".

En aquest sentit, Falciani va afirmar que "els Papers de Panamà són una invitació al fet que la gent assumisca amb contundència el paper de ciutadans, perquè vagen a votar, donen suport o combaten una legislació, perquè aprofiten les oportunitats que se'ls ofereixen i exercisquen el dret a actuar".

En la mateixa línia, Mar Cabra va assenyalar que "el primer pas es dóna quan els ciutadans entenen que l'opacitat permet la corrupció. I que la corrupció ens perjudica a tots. Per tant, egoistament, tots hauríem de lluitar contra aquesta. I, a més, hem de ser conscients que, en els mitjans, hi ha molt de soroll (per exemple, futbol, les olimpíades, els successos.) que ens distrau d'allò fonamental".

Metodologia de compartició radical

Finalment, sobre el sistema de treball que va permetre a 370 periodistes de 76 països treballar durant un any en silenci, Cabra va explicar que: "Ho vam fer amb una metodologia de compartició radical. Tots els participants teníem accés a tot. Lògicament, vam fer una anàlisi d'amenaces, però amb 11,5 milions de documents per analitzar, finalment vam decidir usar el núvol. La inversió la vam fer en tecnologia, creant un exèrcit de servidors temporals en aquesta que van facilitar una tasca que ha donat els seus fruits. Per exemple, a Espanya, hem assistit a escenes que no s'havien donat mai, com els recents registres policials en bancs o, fins i tot, una cosa quasi increïble: veure la dimissió d'un ministre".

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla