Simplificar al màxim

Investigadors de la Universitat Politècnica de València treballen en un projecte que permetrà reduir els costos dels parcs eòlics de la Mar del Nord

[ 10/06/2016 ]
Simplificar al màxim

Investigadors de la Universitat Politècnica de València participen des d'enguany en el projecte europeu Promotion, que començà el passat mes de gener i que té com a objectiu reduir substancialment els costos dels parcs eòlics instal·lats en alta mar. La tecnologia que s'està desenvolupant en el marc d'aquest projecte permetrà disminuir la grandària de les instal·lacions elèctriques a la mar fins d'un 50%. Es tracta del major projecte de recerca finançat per la UE en el camp de l'energia eòlica marina, dins del programa Horitzó 2020.

Promotion es concentrarà a la Mar del Nord, on es preveu que s'instal·le una quantitat de parcs eòlics suficient per a produir entre 20 i 25 GW, una xifra superior a la totalitat del que hi ha instal·lat a Espanya en aquests moments.

Ramón Blasco, investigador de l'Institut ai2 i responsable del projecte a la UPV, explica que "el problema fonamental que té aquesta tecnologia són els costos de les instal·lacions marítimes. En parcs eòlics molt allunyats de la costa no es pot utilitzar la tecnologia de corrent altern sinó la de corrent continu d'alta tensió (HVDC). Això vol dir que cal portar tot l'altern per un circuit electrònic de grans dimensions, convertir-lo en continu i després, a terra, passar-lo de nou de continu a altern. Les instal·lacions que hi ha a la mar per a produir aquest procés són molt complexes i el que nosaltres hem proposat és la utilització d'estacions rectificadores a base de díodes, una tecnologia que les simplifica al màxim", comenta l'investigador.

Actualment, l'alt cost de les tecnologies de conversió, la falta d'experiència amb sistemes de protecció i els components d'eliminació de fallades dificulten i encareixen les instal·lacions elèctriques marines necessàries per a connectar un gran nombre d'aerogeneradors. A més, la implantació d'aquestes instal·lacions també està subjecta a les limitacions establides per les actuals regulacions europees. Així, el projecte Promotion persegueix no solament provar noves tecnologies sinó també desenvolupar un nou marc econòmic i normatiu per a la planificació, la construcció i l'operació coordinada d'infraestructures en alta mar integrades, de manera que es confeccione un mapa de les futures plantes eòliques marines europees.

Marie Donelly, directora d'Energies Renovables, Recerca i Eficiència Energètica de DG ENER, explica que "hi ha un gran potencial a la Mar del Nord per a generar quantitats importants d'energia neta, cosa que ens ajudaria tant a rebaixar les emissions de carboni com a incrementar la seguretat de l'energia que proporcionem. La Mar del Nord ofereix una oportunitat única de col·laboració i de reducció de costos dels sistemes d'energia en alta mar. Creiem que la creació d'una xarxa d'aquest tipus a la Mar del Nord podria ser un projecte insígnia de cooperació regional, tal com ha previst la Unió Energètica Europea".

El projecte Promotion es perllongarà fins al final de l'any 2019. El consorci que el conforma el dirigeix DNV GL i reuneix un total de 34 socis d'11 països, entre els quals s'inclouen fabricadors o operadors de sistemes de transmissió energètica lligats a la Mar del Nord, a més de diversos proveïdors de turbines, desenvolupadors de parcs eòlics, universitats i empreses consultores.

Nous sistemes de control de les turbines eòliques

L'Institut ai2 de la UPV treballarà en el desenvolupament i la validació dels nous sistemes de control de les turbines eòliques que permetran la connexió d'aerogeneradors de diferents fabricadors a les noves estacions rectificadores basades en díodes (més simples, lleugeres i robustes).

"La reducció en la grandària i el nombre de plataformes instal·lades a la mar, així com l'estalvi en els costos d'instal·lació i manteniment, i un augment de l'eficiència contribuiran a una disminució important en el preu de l'energia elèctrica generada, un pas gegant de cara a la paritat de costos", explica Blasco.

L'equip de recerca de l'Institut ai2 i del Departament d'Enginyeria Elèctrica de la UPV, juntament amb investigadors de la Universitat Jaume I de Castelló, constitueixen l'únic grup de recerca a nivell mundial d'una universitat pública que treballa actualment en la utilització d'estacions convertidores HVDC basades en díodes i en el desenvolupament del programari de control dels aerogeneradors que cal per a adaptar-los a aquesta tecnologia.

"És molt gratificant que una idea que vam tenir fa quasi 10 anys, i que hem investigat juntament amb els nostres col·legues de la UJI, es porte a la pràctica per reduir substancialment els costos de la generació eòlica marina. És una manera de retornar a la societat, multiplicats, els fons públics rebuts per a la recerca", comenta Blasco.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla