Trajectòria excel·lent

L'investigador de l'ITQ (centre mixt de la UPV i el CSIC) Hermenegildo García guanya el Premi Jaume I de Noves Tecnologies 2016 pels seus treballs en química sostenible

[ 07/06/2016 ]
Trajectòria excel·lent

Hermenegildo García -catedràtic de la Universitat Politècnica de València i investigador de l'Institut de Tecnologia Química, centre mixt de la UPV i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)- ha sigut guardonat amb el Premi Jaume I de Noves Tecnologies 2016.

El jurat ha decidit premiar el treball d'Hermenegildo García pel desenvolupament de catalitzadors en fase heterogènia molt eficients en processos no sols a nivell de laboratori, sinó també en l'àmbit industrial, que han servit per implementar noves tecnologies capaces de resoldre importants problemes socials, com la química sostenible, les energies renovables, la descontaminació atmosfèrica, la captura de diòxid de carboni i el desenvolupament de nous sensors amb aplicacions biomèdiques, entre altres.

El professor García ha mantingut una contínua activitat de transferència de tecnologia a empreses petites, mitjanes i multinacionals en els camps de la catàlisi, la fotocatàlisi i el medi ambient. Durant els últims 30 anys, ha combinat la recerca d'excel·lència amb una intensa activitat de transferència. Prova d'això és la seua contribució a la tecnologia del grafè.

El seu grup de treball ha encunyat el terme carbocatàlisi, que utilitza el grafè i els seus derivats a partir de deixalles agrícoles com a catalitzadors heterogenis en diferents processos químics, com ara la preparació de plàstics i pintures o la preparació de productes que controlen l'alliberament de principis actius en l'agricultura.

L'investigador de l'ITQ ha rebut la notícia de la concessió del prestigiós guardó a Timisoara (Romania), on aquests dies participa en la conferència internacional RomCat 2016 sobre catàlisi. Des d'allí, Hermenegildo García ha mostrat la seua satisfacció pel premi rebut, "un reconeixement al treball que fa temps que desenvolupem els investigadors de l'àrea de fotoquímica i catàlisi de l'Institut de Tecnologia Química, des de fa més de 30 anys".

Entre els seus pròxims projectes, García assenyala la producció de combustibles per reducció de CO2 i el desenvolupament de nous catalitzadors sostenibles que no continguen metalls.

Doctor honoris causa per la Universitat de Bucarest i premi RSEQ-Janssen Cilgag de Química Orgànica de la Reial Societat Espanyola de Química, García dirigeix un grup de caràcter multidisciplinari amb més d'una quinzena d'investigadors. Aquest grup ha aconseguit importants resultats en l'ús de la fotoquímica com a eina per a solucionar problemes mediambientals i l'ús de les zeolites com a fotocatalitzadors heterogenis en reaccions orgàniques.

Més sobre Hermenegildo García

Hermenegildo García Gómez (Canals, 1957) es va graduar en Ciències Químiques per la Universitat de València el 1979 (Premi Extraordinari de Llicenciatura) i va realitzar el doctorat al Departament de Química Orgànica de la Facultat de Farmàcia, sota la direcció del professor Miguel A. Miranda Alonso, en el camp de la fotoquímica orgànica preparativa. Va obtenir el títol de doctor el 1983 (Premi Extraordinari de Doctorat).

El 1983 es va incorporar com a professor contractat al Departament de Química de la Universitat Politècnica de València, dirigit pel professor Jaime Primo Millo, i va obtenir la càtedra d'universitat el 1996. Ha sigut membre de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València i del CSIC des de la seua fundació el 1991. Va realitzar una estada postdoctoral a la Universitat de Reading amb el professor Andrew Gilbert (1987) i diverses estades sabàtiques en el grup de Laser Flash Photolysis del professor J. C. Scaiano de la Universitat d'Ottawa, amb qui ha mantingut una relació continuada des del 1992.

Ha publicat més de 600 articles en revistes científiques de l'àrea de la química, els materials i el medi ambient, i ha presentat més de 30 patents, una de les quals es troba en explotació i dues més en fase de desenvolupament preindustrial.

Premis Rei Jaume I

Els Premis Rei Jaume I estan dedicats a la promoció de la Ciència, la Recerca i l'Emprenedoria a Espanya. Els sis guardons que concedeix, de 100.000 euros cadascun, la medalla d'or i el diploma els converteixen en un dels millors remunerats del país. Les persones premiades de cada categoria tenen el compromís de destinar una part de l'import del premi a la investigació a Espanya.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries