Inspecció ultrasònica

Cinc investigadors de la UPV ideen un nou mètode que permet detectar, en temps real i amb gran precisió, danys en tot tipus de materials

[ 26/05/2016 ]
Inspecció ultrasònica

Cinc investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) -Jorge Gosálbez, Ramón Miralles, Alicia Carrión, Jordi Payá i Vicente Genovés- han ideat un mètode no destructiu i de fàcil aplicació que permet conèixer, en temps real, l'estat global de conservació de tot tipus de materials, i que facilita d'aquesta manera la solució dels problemes de seguretat derivats del possible mal estat d'aquests.

El sistema, basat en tècniques avançades de processament del senyal, permet analitzar el determinisme dels senyals obtinguts mitjançant la inspecció ultrasònica dels materials, ja que la variació d'aquest paràmetre reflecteix possibles danys en aquests.

El resultat d'aquesta recerca és fruit del treball conjunt dels investigadors de la UPV, pertanyents a l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) i a l'Institut de Ciència i Tecnologia del Formigó (ICITECF).

Més precisió i facilitat d'interpretació que les tècniques actuals

Gràcies a aquesta tècnica, ja patentada per la UPV, és possible realitzar una anàlisi de detecció de danys molt més precisa que l'obtinguda a través dels sistemes habituals, ja que caracteritza l'estructura interna del material en diferents rangs freqüencials, la qual cosa garanteix un major rigor a l'hora de dur a terme el control de qualitat.

Jorge Gosálbez, investigador de l'iTEAM de la UPV, destaca els motius que expliquen l'eficàcia del sistema: "Aquest mètode és més competitiu que altres tècniques utilitzades actualment, com la mesura de la velocitat o de l'atenuació. Els principals avantatges que té resideixen en el fet que, d'una banda, permet avaluar el dany generalitzat d'un material i, d'una altra, que el paràmetre de mesura està normalitzat entre 0 i 1, la qual cosa facilita la interpretació dels resultats".

"A més", afig Gosálbez, "aquesta tècnica realitza una anàlisi variant la freqüència de treball. A partir d'aquesta, i coneixent la velocitat de propagació en el material sota estudi, es pot calcular la longitud d'ona proporcional a la grandària del dany al qual s'és sensible".

Nombroses aplicacions en aeronàutica, enginyeria civil i impressió en 3D

Entre les seues aplicacions pràctiques, el nou mètode de la UPV resulta d'interès en nombrosos camps de l'enginyeria, com per exemple, l'aeronàutica, la naval i l'automobilisme, ja que permetria el monitoratge continu del fuselatge.

Jordi Payá, investigador de l'ICITECF de la UPV, adverteix que "a causa de l'elevada càrrega que suporten, dels cicles de fatiga i dels canvis bruscos de temperatura i pressió, és necessari comprovar periòdicament l'estat dels cascos dels vaixells, les ales dels avions, la carrosseria dels automòbils.".

A més, en l'àmbit de l'enginyeria civil, aquest nou mètode podria ser de gran utilitat en la detecció de danys en ponts, així com en la inspecció de pilars i elements resistents de les edificacions o en l'avaluació de defectes en construccions afectades per catàstrofes naturals, en la corrosió en l'ambient marí, etcètera.

Altres possibles camps d'aplicació podrien ser el control de l'estat de les instal·lacions industrials, la inspecció de sistemes de transport d'energia com ara oleoductes o gasoductes, i, fins i tot, el control de qualitat de peces fabricades amb impressió en 3D.

Contribueix a l'evolució dels assajos no destructius

"En definitiva", conclou Gosálbez, "aquesta invenció contribueix a l'evolució dels assajos no destructius, ja que la fa independent tant del material inspeccionat, en evitar la necessitat de peces patró, com també del calibratge de l'equip emprat".

El desenvolupament d'aquest mètode és resultat del projecte OndaTest, finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat.

Notícia en UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC