Space Apps Challenge

Dos anys després de guanyar amb el Space Helmet, la UPV torna a colar-se entre els cinc finalistes mundials del concurs organitzat per la NASA

[ 17/05/2016 ]
Space Apps Challenge

Un projecte desenvolupat per alumnes, titulats i professors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha sigut seleccionat com a finalista del International Space Apps Challenge, el concurs d'aplicacions per a l'espai de la NASA. Es tracta de Mars UPV, un treball que combina tres idees revolucionàries: un exosquelet intel·ligent, una motxilla propulsora i un casc de realitat augmentada (HUD). El prototip ha sigut elegit pel jurat com a Millor Ús de Maquinari, juntament amb quatre propostes més d'Anglaterra, França, Bulgària i l'Argentina.

La fase local del Space Apps Challenge 2016 es va celebrar del 22 al 24 d'abril, simultàniament a 193 ciutats de 72 països, i va girar entorn de sis grans àrees temàtiques relacionades amb les missions espacials: l'aeronàutica, la Terra, l'Estació Espacial Internacional, viatge a Mart, Sistema Solar i més enllà, i la tecnologia espacial. En total, es van presentar 1.286 equips (prop de 15.000 participants de tot el món), que van proposar solucions innovadores per als reptes plantejats per la NASA. De tots, només cinc equips per cada categoria han passat a la ronda final.

Mars UPV, un prototip revolucionari

El projecte Mars UPV consisteix en un exosquelet intel·ligent que reforça els moviments dels astronautes des de l'impuls del nervi i una motxilla propulsora la característica principal de la qual radica en l'ús com a combustible de metà líquid i oxigen, sintetitzables in situ en l'ambient marcià. Tot això es completa amb un display integrat en el casc, que interactua amb l'entorn gràcies a un programari específic i mostra informació d'interès sobre el planeta i els possibles senyals de vida.

En la seua construcció, han intervingut activament quasi una vintena de membres de la UPV: 15 són alumnes de grau i postgrau i titulats (tots integrants de la comunitat Makers UPV) i 3 són investigadors de l'Institut Universitari CMT-Motors Tèrmics. Luis Miguel García-Cuevas, professor del Grau en Enginyeria Aeroespacial i membre de l'Institut CMT, explica la idea: "Hem presentat un sistema de transport personal per a Mart que utilitza els recursos naturals que es poden trobar al planeta roig. El jetpack es compon d'una motxilla amb dipòsits de combustible i oxidant, i unes toveres propulsives que permeten desplaçar-se d'un costat a un altre de la superfície del planeta."

"Fonamentalment hem treballat en l'anàlisi de la missió, el desenvolupament teòric, el disseny de la motxilla, l'obtenció de recursos a Mart, les imatges en 3D de totes les peces i el sistema de realitat augmentada que utilitza l'astronauta per a obtenir informació del terreny", afig García-Cuevas.

Entrenament d'astronautes

Germán Torres, enginyer aeronàutic i coordinador del projecte, comenta la sensació que produeix un resultat com aquest. "Estar ací ja és una recompensa molt gran. Suposa tot un reconeixement a l'esforç realitzat -no solament, però sí molt especialment- durant el cap de setmana de la competició: dos dies sense dormir, jornades molt dures, amb molt d'estrès i tensió. Si ix bé, t'emportes una satisfacció enorme".

"Hem aconseguit un demostrador que pot ser utilitzat per a l'entrenament d'astronautes. Ara mateix no serveix per a volar, però sí que és útil per a familiaritzar-se amb el panell de control i altres eines. El prototip que presentem porta darrere un estudi teòric i tècnic important que assegura que l'equipament és viable", conclou Germán Torres.

Quant a la decisió del jurat, la NASA farà públic el nom de les persones guanyadores al principi de la setmana que ve. El premi consisteix en una visita a Cape Canaveral, per visitar les instal·lacions de la NASA, mantenir trobades amb astronautes i enginyers, i presenciar en directe l'enlairament d'una missió.

Makers UPV i Generació Espontània

Makers UPV són una comunitat d'alumnes i titulats integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la Universitat Politècnica de València per ajudar els seus estudiants més competitius i internacionals. Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa d'un suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat.) i servisquen d'exemple a la resta d'estudiants. Entre els projectes de Makers UPV hi ha el recent disseny del tren supersònic Hyperloop.

Notícia en UPV TV

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato