Entrevista Alumni UPV

Mariano Pontón, juntament amb altres dos emprenedors i titulats també de la UPV, posen en marxa el primer centre escolar Montessori a València

[ 10/05/2016 ]
Entrevista Alumni UPV

El col·legi britànic Imagine Montessori School, que estarà situat a la zona nord de la ciutat de València, obrirà el curs que ve, 2016-2017, i oferirà classes a xiquets de 3 a 8 anys, amb la idea d'anar ampliant cada any l'equip docent i l'oferta educativa.

Així ho explica en aquesta entrevista el seu director Mariano Pontón, enginyer industrial per la UPV, que junt amb els seus dos socis, també titulats per la UPV, Iker Marcaide (fundador de Peer Transfer, una multinacional capdavantera a nivell global en pagaments internacionals en el sector educatiu) i Irene Cañero, són els promotors de la creació d'aquesta nova escola infantil que segueix els principis de la pedagogia Montessori -que fou impulsada per Maria Montessori, doctora italiana del començament del segle XX, I està avui dia molt estesa pertot arreu al món-, la qual es basa el la idea que cadascú naix amb talents propis, amb un potencial i amb una curiositat natural que ens porta a aprendre.

Els tres socis tenen en comú que, a més de ser emprenedors, són pares, i per això van apostar per aquesta metodologia: perquè té una forma de transmetre, i un resultat, que són diferents de l'educació que s'ofereix en l'actualitat a Espanya.

La previsió és que el col·legi òbriga el seu centre al barri d'Alfauir al mes de setembre, per començar ja el curs 2016-2017, inicialment amb xiquets de 3 a 6 anys. La intenció és oferir progressivament el cicle complet d'edats dels 3 als 18 anys a les noves instal·lacions, que se situaran a l'àrea metropolitana de València.

-Has posat en marxa, juntament amb Iker Marcaide i Irene Cañero, també titulats de la UPV, l'escola Imagine Montessori School, què fa diferent aquesta escola? Quines són les claus Montessori?

Imagine és una escola que combina la solidesa del currículum britànic amb els fonaments científics d'una pedagogia basada en la neurociència com és la pedagogia Montessori, a través de la qual potenciar la curiositat innata que tenen els xiquets que en condicions favorables fomenta el desenvolupament dels talents que cada xiquet té.

El mètode científic es basa a aprofitar els períodes sensibles pels quals passa cada xiquet perquè absorbisca fàcilment el coneixement i el transforme en experiències de vida que ja no s'oblidaran.

Les claus de Montessori, que alhora marquen la diferència amb altres escoles, són: d'una banda, la mescla d'edats en les classes, per a afavorir que els menuts aprenguen dels majors i que els majors es reafirmen ensenyant els menors. A més, es treballa en cicles de 3 hores ininterrompudes per a afavorir la concentració i l'autonomia.

Per una altra banda, el material didàctic està acuradament estudiat i dissenyat, permet una educació personalitzada que s'adapta als interessos i el ritme de cada xiquet. I els professors són mestres-guies, que acompanyen respectuosament en el procés educatiu fomentant la participació activa en l'aprenentatge, de manera que el xiquet no adopta un rol passiu.

-Què us ha portat a muntar una escola d'aquestes característiques a València?

El projecte naix quan cerquem escola per als nostres fills i ens trobem propostes molt semblants a com estudiàrem nosaltres, una cosa obsoleta que no s'adapta a les necessitats que demana la realitat d'avui dia. Fins i tot les pedagogies semblen mantenir-se quasi idèntiques: un professor exerceix un rol dominant en lloc d'acompanyar el xiquet en el procés d'aprenentatge.

Els tres hem viscut i treballat en altres països i hem conegut escoles on els xiquets senten plaer per aprendre, col·laborar i ajudar-se mútuament, tot plegat afavorit per aules on es mesclen edats.

-Quan comenceu i a quins segments d'edat us dirigiu?

Obrirem al setembre de 2016 per a xiquets amb edats entre 3 i 5 anys (segon cicle d'infantil), i en 2017 continuarem amb els 6 a 8 anys (primària), per a després seguir oferint progressivament, any a any, el cicle complet fins als 18 anys.

-Has sigut alumne de la UPV, quins records guardes especialment de la teua etapa universitària?

Els records són molt positius i destacaria el canvi rellevant respecte a etapes anteriors, com "el procés de presa de decisió".

És una etapa en què s'obri un món d'alternatives que condicionaran el teu futur i ningú pren aquestes decisions per tu. Decideixes, per exemple, com planificar-te els estudis, com configurar continguts, quins passos fer per a aconseguir una beca Erasmus en la destinació que vols, etc.

Hem de prendre moltes decisions que marcaran el nostre futur, sense que fins al moment d'entrar a la universitat hàgem practicat aquest tipus d'autonomia. Aquest és un dels punts que cal resoldre des de l'educació prèvia a la universitària: l'autonomia, la capacitat d'organització i l'autogestió dels temps, i on crec que la pedagogia Montessori fa una gran diferència.

-Què esperes d'Alumni UPV? Què creus que et pot aportar formar part d'Alumni UPV?

Alumni UPV ens permet mantenir un canal de comunicació directa amb la UPV, les activitats que organitza i la informació que ofereix, i també seguir en contacte amb la xarxa de companys i professionals que amb les seues decisions van prendre rumbs tan diferents i que, passat el temps, ens tornem a trobar com a socis, clients, proveïdors, amics o simplement amb el gust de tornar a coincidir.

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato
Premi de la Ribera Premi de la Ribera