Absis romànic de San Martín

La UPV analitza la reubicació i conservació arquitectònica a través d'una exposició a Nova York sobre el trasllat allà de l'obra en 1957

[ 05/05/2016 ]
Absis romànic de San Martín

Tres investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) -Luis Cortés Meseguer, Julián Esteban Chapapría i Rafael Marín Sánchez- són, amb Jorge Otero-Pailos (Universitat de Colúmbia, els Estats Units), els artífexs i comissaris de la mostra "Patrimoni arquitectònic espanyol als Estats Units. El cas de San Martín de Fuentidueña (Segòvia)", actualment exposada a l'Institut Cervantes de Nova York gràcies a una col·laboració amb el museu The Cloisters, pertanyent a The Metropolitan Museum of Art.

L'exposició, que es pot visitar fins al pròxim dia 10, té com a objectiu l'anàlisi dels trasllats de monuments als Estats Units i el debat sobre la situació de les restes a Espanya. Per això, pren com a punt de referència el trasllat, fet en 1957, de l'absis romànic de l'església de San Martín de Fuentidueña (Segòvia) al nord de l'illa de Manhattan, on es troba en l'actualitat.

Reprodueix l'absis i incorpora abundant material visual

La mostra reprodueix l'absis en una maqueta amb abundant material visual, que inclou plànols, imatges i un vídeo sobre el procés de desmuntatge dut a terme per l'arquitecte Alejandro Ferrant Vázquez, al qual Cortés defineix com "una figura importantíssima en la restauració arquitectònica a Espanya".

Segons l'investigador del Departament de Construccions Arquitectòniques de la UPV, no hi ha estudis pel que fa a la idoneïtat dels trasllats d'aquest tipus d'obres, per això es pretén "generar una crítica arquitectònica, és a dir, en tractar una obra d'art, estem respectant-la o recuperant patrimoni?".

284 tones de pedres traslladades des del port de Bilbao fins a Nova York

L'operació de trasllat de l'obra va començar a la darreria de 1957. Enumerant cadascuna de les peces, diversos operaris van desmuntar l'absis durant prop de sis mesos i van guardar les 284 tones de pedres en centenars de caixes, que van ser traslladades amb vaixell des del port de Bilbao fins a Nova York.

El remuntatge va acabar en 1961, i al juny d'aquell any l'absis es va anunciar en portada d'un dels catàlegs d'art del Metropolitan, que l'havia adquirit en qualitat de cessió permanent per part del Museu del Prado a canvi d'una sèrie de pintures de l'església de San Baudelio de Berlanga (Sòria).

L'absis, reconstruït en el museu de The Cloisters, va ser situat a la riba del riu Hudson, on també hi ha claustres monacals francesos i altres elements artístics i arquitectònics, que formen una rèplica d'un monestir medieval.

Contrast amb l'abandó a Espanya de la resta de l'església

La mostra, segons Cortés, pretén a més "obrir un debat sobre les reconstruccions arquitectòniques i els trasllats de monuments", ja que la situació de l'absis, "actualment, en un dels museus més prestigiosos del món", contrasta amb "les restes de l'església, que es troben en estat d'abandó a Espanya".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC