Control biològic del cultiu de raïm

Un equip conjunt de recerca de l'IEAD-UPV i l'IRTA obté una formulació nova que protegeix de la podridura per 'Botrytis cinerea'

[ 26/04/2016 ]
Control biològic del cultiu de raïm

Un equip conjunt d'investigadors de l'Institut d'Enginyeria d'Aliments per al Desenvolupament de la Universitat Politècnica de València (IEAD-UPV) i l'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) de la Generalitat de Catalunya han obtingut una nova formulació, en forma de granulat dispersable en aigua (WG), eficaç per al control biològic del cultiu del raïm.

Diluït en aigua i polvoritzat sobre les plantes, el producte genera un film comestible i totalment innocu sobre aquests cultius, que els protegeix de la podridura per Botrytis cinerea, una de les causes més importants de deterioració i pèrdues en el sector vitícola.

Part d'aquest treball ha sigut publicat recentment per la revista Biological Control, i ha obtingut finançament de l'INIA (Institut Nacional d'Investigacions Agràries) i el FEDER (Fons Europeu de Desenvolupament Regional).

Experts en recobriments i biocontrol, coordinats

La base del nou producte és el llevat Candida sake CPA-1, un agent de biocontrol aïllat i desenvolupat per l'IRTA i la Universitat de Lleida que ja havia mostrat anteriorment efectivitat en el control de les principals malalties de postcollita de fruita de llavor, i l'ús de la qual constitueix una de les alternatives de major interès enfront dels fungicides químics.

A partir d'aquesta, els estudis coordinats dels investigadors de la UPV (experts en recobriments) i de l'IRTA (referents en biocontrol i en producció i formulació de microorganismes) han permès desenvolupar noves formulacions d'aquest microorganisme per a garantir la màxima eficàcia, durabilitat i resistència una vegada aplicat sobre el suport vegetal.

Entre els productes utilitzats per a l'obtenció de les dispersions amb les quals formar els recobriments, els més eficaços han sigut el midó de creïlla pregelatinitzat i el caseïnat sòdic.

El film permet fixar el microorganisme sobre la planta

Amparo Chiralt, investigadora de l'IEAD de la UPV, explica que "una vegada aplicat sobre el cultiu, el film que es genera permet fixar el microorganisme sobre la planta, de manera que és més capaç de resistir pluges i altres factors climàtics adversos".

Neus Teixidó, responsable de l'IRTA per a aquest projecte, afig que "en sobreviure millor en condicions de camp, s'espera que l'efectivitat de l'agent de biocontrol augmente i, d'aquesta manera, es puga dur a terme un control més eficaç de la malaltia, així com una disminució de les podridures i pèrdues".

Eficàcia contrastada

Les primeres proves de camp del nou producte es van dur a terme l'estiu passat. Realitzades per l'IRTA en una explotació comercial de la Denominació d'Origen Costers del Segre, els resultats van ser altament satisfactoris. Enguany, els investigadors tornaran a aplicar el producte, per a verificar els resultats i analitzar la incidència de possibles variacions en les condicions meteorològiques.

Una formulació pionera basada en tecnologia molt nova

Mitjançant aquesta col·laboració entre la UPV i l'IRTA s'ha aconseguit formular per primera vegada un agent de biocontrol amb substàncies capaces de formar film o recobriment en la superfície del vegetal que cal protegir.

Amb aquesta finalitat, s'ha utilitzat una nova tecnologia que combina l'atomització de les cèl·lules del llevat amb els additius necessaris per a la formulació i l'assecament en llit fluïditzat. Aquesta es troba en la planta pilot de Producció i Formulació de Microorganismes de l'IRTA-FRUITCENTRE a Lleida.

La humitat relativa i la temperatura a la qual s'ha de conservar el producte, determinants

En el seu estudi, els investigadors han determinat, a més, els nivells d'humitat relativa i temperatura als quals s'ha de conservar el producte per a garantir-ne la màxima eficàcia i vida útil, tal com indica Ana Marín (de l'IEAD de la UPV): "L'ideal és que es conserve el més exempt possible d'humitat i en condicions de refrigeració. Quan l'agricultor volguera utilitzar-lo, n'hi hauria prou amb extraure'l del recipient en el qual s'emmagatzema i dissoldre'l en aigua".

"Una vegada mesclat", afig la investigadora de la UPV, "les cèl·lules de Candida sake es revitalitzen i la formulació ja està a punt per a ser aplicada sobre el cultiu".

Altres línies conjuntes de treball

D'altra banda, l'equip conjunt UPV-IRTA treballa també en l'ús d'agents de biocontrol microencapsulats per a l'aplicació en el cultiu de cucurbitàcies, així com en nous encapsulats de productes naturals no tòxics per al control de diferents plagues del camp.

Notícia UPV TV

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato