Càtedra IVIO

La UPV i l'empresa Biocenosis cercaran com poden aplicar les innovadores tècniques de la bioenginyeria i els biomaterials al camp de l'odontologia

[ 19/04/2016 ]
Càtedra IVIO

La Universitat Politècnica de València i Biocenosis han signat un conveni de col·laboració per a la creació de la Càtedra IVIO-UPV. La iniciativa, que té una vigència d'un any, prorrogable, està adscrita a l'Escola Politècnica Superior de Gandia, i el seu director és el professor del Departament de Física Aplicada Francisco Camarena.

La Càtedra se centrarà, d'una banda, a desenvolupar una línia de recerca de tecnologies aplicades al camp de l'odontologia i, d'una altra, a realitzar activitats de formació i divulgació al campus de Gandia. En concret, podrà participar en programes de postgrau i de formació permanent; organitzar simposis i congressos; promoure l'àrea de coneixement de l'odontologia, la medicina i la bioenginyeria entre la comunitat universitària, i fomentar la salut bucodental.

Ultrasons i microones per a la recerca odontològica

En l'acte de la signatura, Francisco Camarena, director de la Càtedra, ha assenyalat "que, d'una banda, es tracta d'investigar com els ultrasons que s'empren en les imatges mèdiques (per exemple, en les ecografies) es poden aplicar a l'odontologia, salvant les dificultats que comporta la propagació dels ultrasons en els teixits ossis. A més, treballarem en sensors piezoelèctrics per tal d'analitzar la pressió que s'exerceix sobre les dents en els casos de bruxisme (afecció que consisteix en carrisquejar o prémer les dents)".

"També volem innovar en la construcció física d'incisius, ullals i molars amb nous materials, utilitzant tècniques de microones. I, finalment, hi ha oberta una línia de treball sobre l'ús de microcàmeres amb imatges en 3D en les operacions de cirurgia, amb l'objectiu d'ensenyar als estudiants què està passant a l'interior de la boca del pacient", conclou Camarena.

D'altra banda, Joan Faus, conseller delegat de Biocenosis, ha assenyalat que "vam acudir al campus de la Universitat Politècnica de València a Gandia amb la idea d'estrènyer la col·laboració entre ambdues institucions. La UPV compta amb grans professionals i magnífics laboratoris relacionats amb la biomedicina, i pensem que l'odontologia també podria tenir-hi cabuda".

Finalment, el rector de la UPV, Francisco Mora, ha comentat que "avui no signem una càtedra més. És una col·laboració més àmplia i completa, amb un horitzó a mitjà termini, que permetrà migrar els coneixements de ciència bàsica, en aquest cas de l'enginyeria de telecomunicacions, a les ciències de la salut. Els beneficis de tot això repercutiran tant en els alumnes com en la societat en general".

Relacions amb l'entorn socioeconòmic

Amb aquesta, en són ja més de 35 les càtedres i prop de 10 les aules d'empresa que la Universitat Politècnica de València té vigents en l'actualitat. El 2015 i el 2016, i malgrat la complexa conjuntura econòmica, s'han incorporat noves empreses i institucions a aquest projecte. Gràcies a això, es generen interessants iniciatives per a la comunitat universitària que, a més, aporten valor afegit al currículum dels estudiants de la UPV.

Institut fundat el 2009

Biocenosis és una empresa dedicada a la gestió de clíniques dentals. El 2009, va crear l'Institut Valencià d'Investigacions Odontològiques (IVIO), amb l'objectiu de proporcionar una formació de postgrau d'alta qualitat en les àrees d'implantologia, cirurgia oral, ortodòncia, periodòncia, endodòncia i estètica labiodental. Mitjançant programes propis o a través d'acords amb entitats i empreses privades, l'IVIO treballa en la recerca de noves tècniques i materials, sempre seguint criteris basats en l'evidència científica.

Notícia en UPV TV

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella