Valoració de futbolistes

Un estudi de la UPV taxa en 141 milions el valor d'un possible traspàs de Leo Messi i, en 101, el d'una hipotètica venda de Cristiano Ronaldo

[ 18/04/2016 ]
Valoració de futbolistes

Un estudi realitzat per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha taxat en 141 milions d'euros el valor d'un possible traspàs de la icona futbolística del F. C. Barcelona, Leo Messi, i, en 101, el del seu homòleg en el Reial Madrid C. F., Cristiano Ronaldo.

El treball ha sigut desenvolupat pels docents del curs en línia obert i massiu (MOOC, de l'anglès massive open online course) sobre valoració de futbolistes que imparteix la UPV.

Ambdós casos, objecte d'anàlisi en la pròxima edició del curs a través d'edX, la plataforma impulsada pel MIT i la Universitat de Harvard

Els casos de Messi i Cristiano Ronaldo seran objecte d'anàlisi en la pròxima edició del curs, que començarà el pròxim 25 d'abril a través d'edX, la plataforma de cursos en línia oberts i massius impulsada per l'Institut Tecnològic de Massachusets (MIT) i la Universitat de Harvard.

El curs és gratuït i la inscripció ja està oberta (s'hi pot accedir a través de l'enllaç d'UPV[X], situat a peu de pàgina).

Comparativa amb Bale, Luis Suárez, James i Neymar

Per a obtenir les citades xifres, els investigadors de la UPV apliquen el mètode multicriteri AHP (de l'anglès analytic hierarchy process), i tenen en compte diferents variables, entre les quals es troben el nombre de gols, d'assistències i de targetes, a més del lideratge i el marxandatge generat per a tots dos futbolistes.

Així mateix, l'estudi compara les xifres de Messi i Cristiano Ronaldo amb les d'altres futbolistes de primer nivell, com ara: Gareth Bale, Luis Suárez, James i Neymar, tenint en compte, a més, les quantitats dels seus respectius traspassos previs.

El mètode AHP i les seues aplicacions

AHP és un mètode original ideat pel professor Thomas Saaty, de la Universitat de Pittsburg. El sistema és de gran utilitat per a la presa de decisions i la formació de consens, i el seu ús està àmpliament estès, tant en el món de l'empresa, com en el d'altres organitzacions i institucions a nivell global.

El Grup de Valoració i Decisió Multicriteri de la UPV, amb 14 anys d'experiència en l'àmbit, ha adaptat el mètode de valoració d'actius a l'obtenció del valor de diversos tipus d'actius agraris, urbans, ambientals, d'obres d'art, d'immobles historicoartístics i d'empreses, a més del traspàs de futbolistes. En l'actualitat, l'equip de la UPV està treballant en el desenvolupament de valoracions en els camps de les patents i les marques.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC