Pedro Duque, a la UPV

L'astronauta ha inaugurat les noves instal·lacions de l'ETSED: "El repte actual és volar d'un costat a l'altre de la Terra per fora de l'atmosfera"

[ 06/04/2016 ]
Pedro Duque, a la UPV

L'astronauta espanyol Pedro Duque ha visitat la Universitat Politècnica de València (UPV), on ha inaugurat el nou laboratori que porta el seu nom a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny (ETSED).

El laboratori Pedro Duque està equipat amb un simulador de navegació aèria, un Mirage F1, un helicòpter BO105 i aules informàtiques per a la navegació aèria i el càlcul d'estructures.

Trobada amb els alumnes que participen en competicions internacionals

En el recorregut pel laboratori, a Duque l'ha acompanyat el director de l'ETSED, Enrique Ballester, i el rector de la UPV, Francisco Mora. Durant aquest, la comitiva ha mantingut una trobada amb els equips d'alumnes que participen en competicions internacionals, des de Makers UPV- guanyadors recents als Estats Units de les dues categories en què van participar del concurs Hyperloop per a construir el tren d'alta velocitat del futur-, fins als integrants de Fórmula Student UPV, Shell Eco-Marathon o Euroavia València.

Duque, doctor honoris causa per la UPV, ha animat la institució a continuar apostant per aquest tipus de formació pràctica de resolució de problemes, ja que, en opinió seua, "qualsevol dels alumnes que ha portat endavant algun tema val per tres dels que han estat asseguts a l'aula durant quatre anys. Cal potenciar aquesta faceta, perquè és el que distingeix la UPV".

De Nova York a Singapur en una hora, el desafiament

Després de descobrir la placa, l'astronauta s'ha dirigit a l'atapeïda sala d'actes, on ha impartit una conferència sobre els reptes de l'Enginyeria Aeronàutica, en la qual ha parlat dels actuals desafiaments de l'aeronàutica espacial: "De Nova York a Singapur en una hora. Es pot aconseguir amb vols per fora de l'atmosfera. Una espècie de Concorde, però molt més".

"Anar d'un costat a l'altre del planeta eixint a l'espai exterior seria, a més, molt ecològic", ha afegit Duque, que entén que "el futur de l'aviació està unit irremeiablement al repte de l'exploració espacial. I en això, Europa va totalment a remolc dels Estats Units, on ja s'estan fent prototips".

Mantenir la seguretat aèria malgrat el creixement exponencial de passatgers, fonamental

En opinió de Duque, l'enginyeria té per davant, a més, el repte de la seguretat aèria. "El trànsit de passatgers creix exponencialment any rere any i és imprescindible mantenir el nivell actual de protecció, que ha arribat a ser quasi absolut. Ara mateix, les fallades en els vols són sempre humanes i l'enginyeria té molt poc marge de millora".

Per al doctor honoris causa per la UPV, "s'ha de continuar treballant en els sistemes de terra, en els procediments als aeroports i en la formació de les persones per a aconseguir en un futur els mateixos resultats, però amb molts més vols en marxa".

Un menor impacte en el medi ambient, un altre objectiu clau

Així mateix, Duque considera que l'aeronàutica ha de cercar tecnologies més eficients per a impactar en menor mesura sobre el medi ambient: "L'aviació produeix el 12% dels gasos d'efecte hivernacle del transport, la qual cosa suposa el 2% del total. Amb motors d'alta eficiència, canvis en la geometria de les ales, nous materials, una estricta selecció dels components i, fins i tot, un millor encaminament dels avions, es poden aconseguir estalvis en aquest sentit. I encara que les millores que s'apliquen tinguen poca incidència sobre el conjunt, serviran d'inspiració a altres sectors industrials".

En aquest sentit, el primer astronauta de nacionalitat espanyola llançat a l'espai ha explicat que "les tecnologies espacials han avançat sempre molt ràpidament perquè l'exploració ho necessitava. No es podia esperar. I sol ocórrer que, una vegada implantats, aquests desenvolupaments tecnològics es posen a la disposició de la resta d'indústries, i fins i tot arriben al mercat per a millorar la nostra qualitat de vida".

10 anys d'Enginyeria Aeronàutica a València

Finalment, Francisco Mora ha pres la paraula per agrair al prestigiós astronauta el seu compromís amb la UPV: "Gràcies a la participació de persones com Pedro Duque, i d'institucions com l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeronàutica i de l'Espai de la Universitat Politècnica de Madrid, amb la qual ens uneix una molt bona relació, va ser possible traure endavant la titulació".

"Avui", ha conclòs el rector, "tenim més de 350 titulats amb un rendiment excel·lent, una desocupació zero i una molt bona valoració per part de les empreses. En molts pocs anys, l'Escola s'ha posicionat extraordinàriament".

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC