SpaceX's Hyperloop

Makers UPV, doblement guardonat en la competició de disseny de la baina del futur tren subsònic

[ 01/02/2016 ]
SpaceX's Hyperloop

Makers UPV, l'equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) enviat a la SpaceX's Hyperloop Pod Competition Design Weekend de Texas (Estats Units), competició que té l'objectiu de dissenyar la baina del tren subsònic cridat a revolucionar el món del transport d'alta velocitat, ha aconseguit 2 dels 12 premis tècnics en disputa, un en cadascuna de les categories a què concorria.

En una competició que ha reunit més de 1.000 participants de 115 universitats d'arreu del món, Ángel Benedicto, Daniel Orient, David Pistoni, Germán Torres i Juan Vicén, ajudats pel professor Vicente Dolz, han guanyat el primer premi absolut en la categoria de disseny de concepte.

A més, dels 9 guardons integrats en la categoria de subsistemes, Makers UPV ha aconseguit també imposar-se en el premi de millor subsistema de propulsió.

Dos dies d'intensa competició entre equips de 20 països diferents

Ideat per SpaceX, l'empresa d'aeronàutica d'Elon Musk (inventor i fundador de la marca de cotxes elèctrics Tesla), el projecte Hyperloop té com a objectiu la creació d'un mitjà de transport d'alta velocitat que, en teoria, serà capaç de viatjar de Los Angeles a San Francisco en menys de 35 minuts -563 quilòmetres a més de 1.100 km/h.

En aquest marc, a fi de crear la baina del Hyperloop, l'organització va aplegar aquest cap de setmana passat al College Station de la Universitat A and M de Texas equips procedents de 20 països, entre els quals cal destacar una nodrida representació dels Estats Units, que va competir amb grups pertanyents a universitats de 27 estats.

Així, durant dos dies, els participants van anar presentant els seus projectes davant el jurat, el qual va valorar, principalment, la innovació i l'originalitat del disseny, la viabilitat del prototip, el pressupost, el nivell de detall, la fortalesa en les proves i la qualitat de la documentació utilitzada.

Levitació des de la part superior de la baina

Makers UPV va presentar un disseny sense rail inferior que permet al tren levitar des de la part superior de la baina, amb un sistema de propulsió similar al motor d'una aeronau, que utilitza un cicle de compressió-expansió i deixa passar l'aire a través de la baina. El prototip es completa amb un sistema de frenada d'emergència i control de navegació per obtenir un disseny "tolerant a fallades", segons explica Juan Vicén.

D'aquesta manera, la proposta de Makers UPV evita la construcció del tub, cosa que podria implicar un estalvi de fins a un 30% (188 milions de dòlars) sobre el pressupost inicial en els costos de construcció. "Hem dissenyat una nova configuració de levitació que maximitza l'eficiència energètica alhora que millora l'escalabilitat", explica Vicén.

Makers UPV, un dels 24 grups integrats en Generació Espontània

Els cinc alumnes participants en Hyperloop són fundadors de la comunitat maker que dóna nom a l'equip. Van començar construint impressores 3D i drones i, d'ací, han saltat a la competició internacional. "De vegades les persones subestimen el seu potencial. No ho feu! El món necessita més somiadors", encoratja Germán Torres.

Makers UPV és un dels 24 grups integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la UPV per ajudar els seus alumnes més competitius i amb major vocació internacional.

Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa de suport institucional a les associacions més actives, a fi que duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat, etc.) i servisquen d'exemple per a la resta d'estudiants.

Notícia en UPV TV

Cancerless Cancerless
Carreteras más seguras Carreteras más seguras
Reintroducción del gallipato Reintroducción del gallipato