Internet 20 vegades més ràpida

El Centre de Tecnologia Nanofotònica (UPV) treballa en Teraboard, un projecte que millorarà la difusió de vídeo i TV sota demanda i les descàrregues

[ 20/01/2016 ]
Internet 20 vegades més ràpida

Oferir noves solucions que permeten respondre al creixement exponencial del tràfic de dades en Internet que es preveu per als pròxims anys i aconseguir velocitats de connexió entre servidors fins a 20 vegades més ràpides que les actuals. Aquests són dos dels objectius del projecte europeu Teraboard, entre els socis del qual es troba el Centre de Tecnologia Nanofotònica (NTC) de la Universitat Politècnica de València.

Finançat per la Unió Europea a través del programa Horitzó 2020, el projecte està coordinat pel Consorci Nacional Interuniversitari per a les Telecomunicacions d'Itàlia (CNIT).

Tal com apunten des del Centre de Tecnologia Nanofotònica, en els pròxims cinc anys el tràfic de dades creixerà exponencialment més enllà del zettabyte, això és, un bilió de GB. "Es parla d'un increment d'ample de banda per un factor de 1000 per a l'any 2020, amb la qual cosa es fa necessari desenvolupar nous equips capaços de respondre a aquest nou context de les comunicacions", apunta Rubén Ortuño, investigador del Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV.

Per a aconseguir els objectius, els socis del projecte treballaran els pròxims tres anys en el disseny i fabricació d'un nou dispositiu que permetrà optimitzar el rendiment i el funcionament dels centres de dades (data center), per on passen els vídeos de YouTube o els missatges de Facebook en forma de milers de milions de bytes. Els nous dispositius fotònics basats en silici seran capaços de suportar terabits de tràfic agregat, o milions de megabits per segon.

"El destinatari principal d'aquest dispositiu serien les pròpies empreses de telecomunicacions i els gestors dels centres de dades, encara que implementar-los en aquestes instal·lacions repercutiria directament en el servei oferit al client final. Per posar algun exemple concret, agilitaria l'accés a serveis d'informàtica en núvol (cloud computing), de difusió de vídeo i TV sota demanda, o de descàrrega de continguts", apunta Rubén Ortuño.

Reducció de costos i despeses

Teraboard facilitarà també un notable estalvi tant en consum com en costos. "La gran densitat d'ample de banda per dispositiu plantejada en Teraboard permetria reduir les necessitats de maquinari i, per tant, el cost i el consum energètic. L'eficiència aconseguida en Teraboard, tant a nivell de cost per bit com en el consum energètic, suposarà una reducció de cost i de consum d'energia de fins a 10 vegades respecte als dispositius comercials actuals", indica Ortuño.

NTC: disseny i encapsulat

Dins d'aquest projecte, el Centre de Tecnologia Nanofotònica de la UPV s'encarregarà tant del disseny del dispositiu, com fonamentalment de l'encapsulat final. Concretament, les tasques de l'NTC consistiran en l'assemblatge dels components a la placa de circuit imprès mitjançant l'avançada tècnica de flip xip, el posicionament de les fibres òptiques al dispositiu fotònic i, finalment, l'empaquetat i el segellat del dispositiu.

Juntament amb l'NTC, participen també en el projecte Inphotec, Ericsson, STMicroelectronics, Alcatel-Lucent Itàlia, iMinds, el Consell Nacional de Recerca italià i el Consorci Europeu de la Indústria Fotònica (EPIC).

Notícia en UPV TV

Notícies destacades

Cancerless Cancerless
Un equipo de la UPV participa en un proyecto europeo para prevenir el cáncer y contribuir a su diagnóstico precoz en personas sin hogar