UP4

Les quatre politècniques d'Espanya creen una xarxa de col·laboració per a multiplicar les capacitats i aportacions a la societat

[ 16/11/2015 ]
UP4

Les quatre universitats politècniques públiques d'Espanya -UPV (València), UPM (Madrid), UPC (Catalunya) i UPCT (Cartagena)- han creat l'associació UP4, una xarxa que té per objecte incrementar el valor que aporten a la societat, multiplicar les seues capacitats i afermar la col·laboració en docència, recerca i transferència de coneixement i innovació.

En un acte conjunt celebrat aquest migdia a la UPM, els quatre rectors -Francisco Mora (UPV), Carlos Conde (UPM), Enric Fossas (UPC) i José Antonio Franco (UPCT)- han presentat la iniciativa, que aglutina un entorn acadèmic de referència en el context de l'educació superior al nostre país.

Totes reconegudes amb el segell de Campus d'Excel·lència Internacional

Les quatre politècniques espanyoles compten amb el reconeixement del segell de Campus d'Excel·lència Internacional i, en l'actualitat, representen el 32% de tot l'alumnat de grau de la branca d'enginyeria i arquitectura del nostre país, a més del 38% del de postgrau.

Amb un alt nivell d'internacionalització, aquestes universitats reuneixen el 26% dels estudiants internacionals que cursen un màster a Espanya.

Noves possibilitats

Francisco Mora, rector de la UPV, celebra "les noves possibilitats quant a la internacionalització que s'obrin des de l'associació UP4", ja que "ens permetrà augmentar el nostre nivell de participació en convocatòries de projectes europeus i globals, tant en l'àmbit docent com d'R+D+I; captar talent estranger, i oferir internacionalment programes d'estudis avalats per les quatre politècniques".

Concentren el 32% de la producció científica i el 22% de patents de les universitats espanyoles

Malgrat que aquestes a penes suposen el 5% de les institucions espanyoles d'educació superior, només el 2013, les quatre politècniques van concentrar el 32% de la producció científica de les universitats nacionals.

A més, en les integrants d'UP4 s'ha llegit el 9% de les tesis presentades en els últims cinc anys en el sistema universitari espanyol i, en l'última dècada, han registrat el 22% de les patents nacionals generades a les universitats espanyoles i captat el 31% dels ingressos globals destinats a la recerca aplicada. La seua inversió immaterial en R+D+I suposa el 17% de tot el conjunt de les universitats espanyoles.

El disseny d'una oferta conjunta de grau, entre les línies d'actuació

UP4 treballarà diferents línies d'actuació amb la finalitat de potenciar la formació dels seus estudiants i incrementar-ne la mobilitat. El disseny d'una oferta conjunta de grau, una formació especialitzada de postgrau de rellevància internacional, així com les convocatòries de competicions i reptes tecnològics per als seus estudiants, en són algunes.

En l'àmbit investigador, entre altres actuacions, es durà a terme la creació d'un banc de patents -una estructura conjunta per a la comercialització- i engegarà una plataforma integrada per a resoldre desafiaments tecnològics proposats per empreses i institucions del sector productiu.

Reptes de Gas Natural i Consum, més el concurs de la Caixa d'Enginyers

Els dos primers reptes, Gas Natural Fenosa i Consum, vénen guiats pel programa Solutions. En el primer cas, els investigadors han de cercar innovacions útils per a la integració de sistemes de distribució de gas i electricitat, com també amb vista al harvesting (collita) d'energia per a l'alimentació de sensors en xarxes de distribució de gas. Consum, per la seua banda, cerca idees enfocades a la creació del carro de compra intel·ligent.

D'altra banda, dirigida als estudiants de les quatre universitats, Caixa d'Enginyers promou una competició d'equips multidisciplinaris l'objectiu de la qual és el desenvolupament i la fabricació de prototips d'automòbil a escala reduïda, considerant com a premisses bàsiques en el disseny l'eficiència energètica i un control autònom de la conducció. Per als guanyadors, l'entitat ha establit tres premis dotats amb 3.000, 2.000 i 1.000 euros, respectivament.

Nombrosos nivells col·laboratius

La col·laboració acordada en UP4 s'estableix tant a nivell institucional com de centres docents, estructures de recerca i professorat, a més de l'àmbit de la gestió.

Notícia UPV TV

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries