AirVLC

Dos estudiants del MUGI de la UPV generen una aplicació capaç de calcular, en temps real, els nivells de contaminació atmosfèrica a València

[ 06/10/2015 ]
AirVLC

Lidia Contreras i Cristina I. Font, estudiants del Màster Universitari en Gestió de la Informació de la Universitat Politècnica de València (MUGI-UPV), han desenvolupat, sota la direcció de l'investigador del Grup d'Extensions de la Programació Lògica de la UPV César Ferri, una nova aplicació web -batejada com AirVLC- capaç de calcular en temps real els nivells de contaminació atmosfèrica a la ciutat de València.

Per a això, prèviament, van dur a terme un estudi amb dades reals recollides durant el 2012 i el 2013 -"cada hora de cada dia d'aquests dos anys"- amb la finalitat de trobar la relació entre els nivells de contaminació, el volum del trànsit i les condicions meteorològiques.

1.200 punts d'informació, dades de l'AEMET i el mètode Random Forest

La informació, recollida en 1.200 punts de la ciutat, va consistir en mesures de les espires electromagnètiques i els nivells de monòxid de carboni, monòxid de nitrogen, diòxid de nitrogen i partícules en suspensió -els més perjudicials per a la salut- registrats a les tres estacions de mesurament de València.

A això cal afegir les dades servides per l'Agència Espanyola de Meteorologia (AEMET) relacionades directament amb la dispersió o concentració dels contaminants: precipitació, velocitat del vent, humitat i temperatura.

Així, a partir de l'estudi previ i després d'observar la manera en què es relacionaven els paràmetres, l'equip d'AirVLC va calcular el model de predicció, utilitzant amb aquesta finalitat el mètode Random Forest, seleccionat per ser el que millors resultats oferia en la predicció.

Obtenció de paràmetres dels quatre contaminants cada 15 minuts

"El funcionament de l'aplicació -explica Contreras- és el següent: cada 15 minuts, l'aplicació es connecta a l'AEMET i a la web de l'Ajuntament, la qual cosa li permet descarregar les dades reals de temps i trànsit, respectivament".

"Dels dos arxius -prossegueix- s'extrauen els paràmetres necessaris i, aplicant el model, s'obté la predicció dels quatre contaminants per a cadascun dels 1.200 punts de trànsit de València, en aquell moment concret".

Presentació gràfica de la informació en un mapa que inclou un velocímetre que oscil·la entre el verd, el groc i el roig

A l'hora de traslladar la informació als usuaris, l'aplicació l'ofereix presentada de forma gràfica en un mapa de la ciutat i amb un velocímetre que oscil·la entre els colors verd, groc i roig, en funció de l'índex de contaminació calculat i d'acord amb els límits establits per l'Organització Mundial de la Salut.

Destinat al públic en general, Contreras indica, no obstant això, l'especial utilitat d'AirVLC "per a col·lectius com dones embarassades, ancians, xiquets, esportistes i persones amb asma". Així mateix, destaca que, encara que la web estiga centrada a València, "es podria implementar en qualsevol ciutat. N'hi ha prou amb disposar de les dades bàsiques de circulació i de condicions meteorològiques".

Pròxim objectiu: una nova app que informe a cada usuari de la contaminació que genera en desplaçar-se per València amb el seu vehicle

L'equip d'AirVLC -que va presentar el seu treball en el Workshop Mining Urban Data (MUD) de la International Conference on Machine Learning (ICML), celebrada el passat mes de juliol a Lille (França)- té com a objectiu pròxim el desenvolupament d'una aplicació que permeta conèixer, a cada usuari o usuària, la contaminació que genera en desplaçar-se amb el seu vehicle particular per València.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom