Alumnes d'intercanvi

La UPV dóna la benvinguda a 1.123 estudiants internacionals, inclosos 5 universitaris sirians. Itàlia (215) i Alemanya (189), els qui més n'envien

[ 18/09/2015 ]
Alumnes d'intercanvi

La Universitat Politècnica de València (UPV), internacionalment reconeguda com a elit en mobilitat estudiantil pels principals organismes europeus i mundials, ha celebrat la seua Jornada de Benvinguda per a alumnes d'intercanvi. En total, seran 1.123 alumnes els qui, almenys durant aquest semestre, formaran part de les escoles i facultats de la Universitat.

La majoria d'ells forma part del Programa Erasmus+ (hereu directe des de l'1 de gener del 2014 de l'històric Erasmus, un autèntic fenomen social i cultural nascut l'any 1987 per fomentar els intercanvis estudiantils -al voltant de 4 milions l'any- i que el 2004 va ser guardonat amb el Premi Príncep d'Astúries de Cooperació Internacional) i de la seua extensió, l'Erasmus Mundus, el paraigua sota el qual es duen a terme mobilitats fora de la Unió Europea. No obstant això, cada vegada són més els països que despleguen les seues pròpies i diverses iniciatives en aquest àmbit (Pronabec, Electra, Euroeast, Babel, Namaste, etc.).

62 països de procedència, des del Canadà fins a Austràlia

Així, alumnes dels cinc continents, pertanyents a fins a 62 països diferents (a més d'Espanya), estudiaran durant aquest semestre a la UPV. 922 d'ells, integrants de països membres de la Unió Europea, Islàndia, Noruega i Turquia, ho faran a través del programa Erasmus+.

La resta d'alumnes tenen procedències tan diverses com el Canadà, els Estats Units, Austràlia, la Xina, Corea del Sud, Taiwan, el Marroc, Mèxic, Colòmbia, Geòrgia, l'Índia, Hondures, Azerbaidjan, Armènia, Bielorússia o Singapur, entre d'altres.

Itàlia, Alemanya, França, Polònia i Brasil, els estats amb major representació

Juan Miguel Martínez Rubio, cap del Gabinet del Rector i responsable de les relacions institucionals i internacionals, ha explicat que "els països que envien més alumnes aquest semestre a la UPV són Itàlia (215), Alemanya (189), França (129) i Polònia (69)."

"Fora d'Europa", ha afegit, "hem estès la col·laboració amb el Brasil i, gràcies al programa Ciència sense Fronteres, durant el present curs acadèmic rebrem 51 universitaris brasilers".

Cinc alumnes sirians, amb estades entre 10 i 30 mesos a la UPV

Al costat d'ells, adquireix especial significació la presència, en un moment especialment dur per al seu país, de cinc universitaris sirians, que han iniciat la seua estada en la UPV gràcies al programa ASSUR, que concedeix 56 beques amb el finançament de la Unió Europea. En aquesta extensió de l'Erasmus Mundus liderada per la Università degli Studi dell'Aquila, únicament hi participen 11 universitats europees, de les quals la UPV és l'única espanyola.

Els cinc alumnes que han triat la UPV procedeixen de la Universitat de Damasc, de la Universitat Al Baath, de l'Al-Balqa' Applied University i de la Universitat d'Alep, situada en una de les zones més castigades per la guerra. L'estada que se'ls ha concedit va més enllà del semestre, de manera que els estudiants passaran a València entre 10 mesos i dos anys i mig, fins que completen el màster o doctorat sol·licitat en cada cas.

Promoe, el programa propi de la UPV

Com a complement a tot això, la UPV té des de fa anys el seu propi programa, Promoe, que li permet enviar alumnes als Estats Units, la Xina, el Canadà, Corea del Sud, Taiwan, Austràlia o el Japó, entre d'altres, i rebre'n estudiants també.

Gràcies a això, els darrers anys, la UPV s'ha consolidat com en una de les primeres universitats espanyoles en mobilitat, no solament d'estudiants, sinó també de professors i personal d'administració i serveis.

Sisena universitat europea que més estudiants rep

De fet, a la fi de 2013, la UPV va rebre, de mans de la Comissió Europea (CE), el tercer premi a l'Excel·lència Erasmus en reconeixement de la seua gestió de la mobilitat de personal (staff mobility).

A més, a nivell continental, les últimes dades oficials fetes públiques per la CE indiquen que la UPV és la sisena universitat europea (de les aproximadament 4.500 que participen en el programa Erasmus+) que més alumnes rep per curs i la setena que més n'envia.

Tramitació de documentació i recomanacions vàries

Un dels primers consells que els alumnes reben en la Jornada de Benvinguda és visitar l'Oficina d'Immigració de la UPV, situada al campus de Vera. Gisela Sanahuja, tècnic de relacions internacionals de la Facultat d'Administració i Direcció d'Empreses, els recomana que, si ho necessiten, sol·liciten ajuda per a la tramitació de la documentació d'estrangeria i la regularització de l'estada a Espanya.

Al seu torn, els explica on està situat el Centre de Salut del campus i quins serveis els presta, i els suggereix que, una vegada instal·lats, visiten l'ambulatori del seu barri i coneguen el metge de família que se'ls ha assignat.

Millorar l'idioma fora de les aules

Finalment, Katherine Matles, del Centre de Llengües de la UPV, els convida a integrar-se a València i a aprofitar l'oportunitat que se'ls brinda. "Òbviament, tenim cursos d'idiomes gratuïts per a millorar l'espanyol, però és el moment d'aprendre fora de les aules. Amb aquest objectiu oferim intercanvis de conversa, sala de lectura, premsa internacional, un punt de trobada oberta perquè els alumnes es relacionen de manera espontània i moltes activitats més".

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO