IV Fons d'Emprenedors

La Fundació Repsol guardona Kerionics i Wireless Power, dues iniciatives empresarials creades a la Universitat Politècnica de València

[ 11/09/2015 ]
IV Fons d'Emprenedors

Kerionics i Wireless Power, iniciatives empresarials sorgides de l'Institut de Tecnologia Química (UPV-CSIC) i el Grup de Fenòmens Ondulatoris de la Universitat Politècnica de València (UPV), respectivament, són dues de les guanyadores de la quarta edició del Fons d'Emprenedors de la Fundació Repsol.

Ambdues, juntament amb la resta de vencedores, han resultat elegides entre més de 200 propostes, després de superar un exhaustiu procés d'avaluació i selecció. Així, el passat mes de juliol es va realitzar un primer sedàs, en el qual es van triar les 15 iniciatives finalistes. Posteriorment, com a novetat en aquesta edició, aquestes van ser incorporades a un procés de preincubació de dos mesos, després del qual han sigut premiats els millors projectes i idees.

Rebran, entre ambdues, més de 300.000 euros d'ajuda

Kerionics, que ha sigut guardonada en la categoria de Projecte Empresarial, inicia ara el procés d'incubació, per al qual rebrà un suport econòmic de fins a 288.000 euros durant un màxim de dos anys.

Per la seua banda, Wireless Power, condecorada en la classe Idees, percebrà 24.000 euros de la Fundació Repsol, durant un any, per a la maduració de la iniciativa.

A més, les dues iniciatives disposaran d'un equip de tutors, assessorament tècnic i legal, una formació adequada a les seues necessitats específiques i un espai de treball propi al Centre de Tecnologia Repsol.

Kerionics fabrica membranes ceràmiques no poroses que produeixen oxigen

Kerionics és una empresa de base tecnològica sorgida de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la UPV i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). El seu projecte se centra en la fabricació de mòduls de membranes ceràmiques no poroses que produeixen oxigen.

La seua tecnologia permet separar-lo de la resta dels components de l'aire. Per a això, aprofita la calor residual generada en les indústries a partir de processos tèrmics de combustió com la fusió de vidres i frites, la metal·lúrgia, la fabricació de ciment, etc.

Tots aquests necessiten oxigen per a la ignició, la qual cosa converteix en avantatjoses les membranes de Kerionics, ja que són capaces de produir-lo en el mateix lloc on s'utilitzarà, fent que l'oxigen obtingut siga més econòmic i flexible en l'ús.

José M. Serra, investigador de l'ITQ i un dels promotors de Kerionics, explica que aprofiten "la calor residual de les plantes on s'instal·len. Generalment, aquesta no s'utilitza. De fet, fins i tot, s'usa energia extra per a dissipar-la".

Kerionics és l'única iniciativa que desenvolupa mòduls de membrana de O2 per a aquest tipus d'indústria. Hi ha altres tecnologies (ASU, Air Separation Unit), però aquestes necessiten més temps per a produir-lo. A més, normalment, s'emmagatzema en tancs i es transporta fins a les indústries en què s'utilitzarà, i això genera majors costos i més impacte ambiental.

Wireless Power transfereix potència sense contacte

Per la seua banda, Wireless Power ha sigut ideat des del Grup de Fenòmens Ondulatoris (GFO) de la UPV. Es tracta d'un sistema sense fil de transferència de potència sense contacte, basat en l'acoblament de ressonàncies electromagnètiques, per a la càrrega de dispositius, com per exemple, telèfons mòbils.

Aquesta tecnologia es basa en la utilització d'una parella de dispositius dissenyats amb cristalls fotònics radials. Un d'aquests actua com a transmissor de l'energia, mentre que el segon se situa en el dispositiu que es vol carregar. Entre tots dos es produeix un fenomen conegut com a acoblament de ressonàncies, que finalment permet la càrrega o recàrrega de l'equip.

Aquests dispositius presenten dos avantatges fonamentals. D'una banda, són capaços de mantenir una bona transferència de potència a distàncies de separació elevades entre font i receptor. I, d'una altra, permeten la reducció de la grandària del sistema, la qual cosa facilita la seua integració en altres equips o en el mobiliari.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella