Referent mundial

Juan Ignacio Cirac, teòric dels ordinadors quàntics, serà investit doctor honoris causa per la UPV el dijous 3 de setembre durant l'acte d'obertura del curs

[ 17/08/2015 ]
Referent mundial

La Universitat Politècnica de València (UPV) investirà al físic Juan Ignacio Cirac com a doctor honoris causa el dijous 3 de setembre de 2015, a les 12 hores, en el Teatre Calderón d'Alcoi, lloc en el qual es durà a terme el solemne acte d'obertura del curs acadèmic 2015-2016.

La Universitat Politècnica de València (UPV) investirà el físic Juan Ignacio Cirac com a doctor honoris causa el dijous 3 de setembre del 2015, a les 12 hores, al Teatre Calderón d'Alcoi, lloc en el qual es durà a terme el solemne acte d'obertura del curs acadèmic 2015-2016.

El nomenament, aprovat fa dos anys a proposta de l'Institut Universitari de Recerca de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM-UPV), s'emmarca en el context de VLC/CAMPUS, el campus d'excel·lència internacional compost per la UPV, la Universitat de València i la delegació valenciana del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). José Capmany, investigador de la UPV i director de l'iTEAM, serà el padrí de la cerimònia.

Referent mundial de la física quàntica

Expert en física quàntica i un dels autors més citats en el seu camp (que estudia el món microscòpic, allò infinitament petit més enllà de les partícules i les molècules, els àtoms, els electrons i els nuclis), Cirac dirigeix la Divisió Teòrica de l'Institut Max-Planck, líder de la recerca d'excel·lència alemanya.

D'acord amb les seues teories, en un futur no gaire llunyà, es podrà construir un computador quàntic, dotat d'una potència infinitament superior a la d'un ordinador actual. Serà possible gràcies al fet que, en el món subatòmic, una partícula pot estar en diversos llocs alhora. És a dir, que existeix com a possibilitat en diferents llocs al mateix temps, i la seua posició només es concreta en el moment en què la partícula és observada.

Traslladar aquesta capacitat a un ordinador -ha advertit Cirac- obri un ventall de possibilitats il·limitades. Així, n'hi hauria prou amb 50 bits quàntics (qbits) per a derrotar qualsevol combinació de supercomputadors actuals.

Premi Príncep d'Astúries de Recerca Científica i Tècnica amb 41 anys

La trajectòria de Juan Ignacio Cirac Sasturain (Manresa, 11 d'octubre del 1965) és veritablement extraordinària. El 2006, amb només 41 anys, va obtenir el Premi Príncep d'Astúries de Recerca Científica i Tècnica.

A més, entre els seus múltiples reconeixements, destaquen també en gran manera la prestigiosa Medalla Benjamin Franklin, que li va ser atorgada el 2010, i el Premi Wolf en Física, considerat l'avantsala dels Nobel, que va rebre fa només dos anys.

Medalla de la UPV a Georgina Blanes

Juntament amb la investidura de Cirac, l'acte d'obertura de la UPV del curs acadèmic 2015-2016 inclourà, a més, el lliurament de la Medalla de la UPV a títol pòstum a Georgina Blanes, directora de l'Escola Politècnica Superior d'Alcoi (l'EPSA de la UPV) en el moment de la seua defunció, esdevinguda durant el passat mes de març.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella