Declaració ambiental

La UPV va rebaixar un 6,55% el consum energètic per superfície construïda el 2014 i acumula un descens del 20% en l'últim lustre

[ 17/07/2015 ]
Declaració ambiental

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha donat a conèixer la seua Declaració Ambiental del 2014, un exhaustiu informe que conté els resultats dels programes realitzats per la institució en matèria mediambiental durant l'any passat.

El document analitza des del comportament d'equipaments i instal·lacions als hàbits dels treballadors, alumnes i altres membres de la comunitat universitària de la UPV i el personal d'empreses externes, passant pel nivell d'ambientalització dels plans d'estudi i la investigació que es duu a terme als tres campus: Vera (València), Gandia i Alcoi.

Una reducció del consum 6,5 vegades superior a l'establida com a objectiu

Entre les conclusions més rellevants, destaca la significativa rebaixa del consum energètic. No en va, el 2014, la UPV va reduir un 6,55% el consum energètic per superfície construïda als tres campus, un resultat molt per sobre de l'esperat.

Francisco Mora, rector de la UPV, ha indicat sobre aquest tema que "fa uns quants anys que estem disminuint el consum d'energia, per la qual cosa som conscients que cada vegada és més difícil continuar fent-ho, ja que hi ha menys marge de millora".

"Per aquest motiu", ha afegit, "i sent realistes, ens havíem proposat reduir un 1% el consum d'energia en tota la UPV. Veient els resultats, hem multiplicat per sis el nostre objectiu anual i, en els últims cinc anys, la rebaixa acumulada és del 20%. Són nombres per sentir-se molt satisfets de l'esforç i l'elevat grau de responsabilitat ambiental dels membres de la UPV".

El canvi d'equips; l'adequació horària de la climatització i la il·luminació, i les mesures de conscienciació, claus

Segons explica l'informe, els bons resultats són fruit del canvi dels equips de climatització menys eficients instal·lats en alguns dels edificis del campus de Vera; l'establiment d'uns horaris generals d'utilització de la climatització (que es desconnecta durant el mes d'agost) i la il·luminació, i les importants mesures de conscienciació dutes a terme. En total, aquestes mesures han suposat 1.210 tones de CO2 menys enviades a l'atmosfera.

Menys transport amb cotxe i un 10,1% d'augment del reciclatge de paper i cartó

Altres dades de la Declaració que cal valorar són les referides al transport -400 persones van deixar el cotxe a casa el 2014 a l'hora de venir a la UPV- i al reciclatge de paper i cartó, ja que s'ha produït un augment del 10,1% de la quantitat recollida.

Quant al consum de materials (des de fotocòpies fins a productes de laboratori/oficina, informàtics i equips didàctics), l'informe constata una reducció de quasi un 15% durant el 2014 en la despesa anual per càpita, com a conseqüència -indica el document- del descens de les partides de consum associades a la recerca.

Les condicions imposades als proveïdors, incloses

El diagnòstic que s'ha presentat inclou dades molt completes sobre l'impacte que la UPV produeix en el medi ambient quant a residus, abocaments, soroll, emissions i transport, com també a propòsit de les condicions que la institució imposa als proveïdors de neteja, manteniment de jardins, construcció, demolició, reprografia i restauració.

En total, dels 513 requisits verificats el 2014, tan sols es van detectar 28 objeccions, és a dir, requisits que es trobaven en tramitació en el moment de la verificació.

Un 2% de reducció d'aigua de pou per al reg i la millora de la gestió dels residus químics, entre els objectius per a enguany

Per al 2015, les metes de la UPV se centren, entre altres, en la disminució d'almenys un 2% del consum d'aigua de pou per al reg; la millora de la gestió dels residus de productes químics, sanitaris i olis, i la realització de vermicompostatge -procés de transformació de la matèria orgànica per a obtenir un adob natural a partir de l'acció de cucs- amb el fem de les granges del campus de Vera.

A més, s'ha establit com a objectiu un nou descens en el consum d'energia elèctrica als tres campus de la UPV, meta que, per al present any, s'ha xifrat en un 2%.

La UPV, única universitat espanyola acreditada amb el segell EMAS i catalogada entre les 100 millors del món en sostenibilitat ambiental

El 1996, la UPV es va convertir en la primera universitat espanyola a crear un servei específic amb competències en medi ambient; 13 anys després, el 2009, va engegar un sistema de gestió ambiental acreditat amb el segell europeu EMAS.

Avui dia, la UPV segueix sent l'única universitat espanyola -i la més gran d'Europa- que ha obtingut aquest exigent segell. De fet, segons el rànquing GreenMetric, la UPV figura entre les 100 millors universitats del món en sostenibilitat ambiental.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom